lördag 13 juni 2009

Jag har bakat LCHF-bröd

För någon vecka sen läste jag inne hos "Bambi" att hon hade bakat ett jättegott bröd som funkar när man äter enligt LCHF-metoden, så jag sparade det och idag tyckte jag det var dags att prova.
Åh, så gott det var!! Alldeles perfekt efter 60 minuter i ugnen! Har aldrig lyckats så väl med ett bröd innan!

Här kommer receptet:

Ingredienser

200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g kruska kli
2 tsk bakpulver

Mixa allt till ett "mjöl".
Mixa sedan ihop:

50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 60-80 min i 200 grader. Ta ut bröder ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.



1 kommentar:

Familjen Bus sa...

Åh, nu blir jag inspirerad! Måste ju vara ett perfekt bröd för mig, eftersom det inte innehåller ngt vetemjöl. Vetemjöl är ju annars värsta boven till att ala bröd har så högt GI. Detta skall jag testa!!!!