torsdag 18 juni 2009

Cykelpromenad

Efter middagen kände jag att jag behövde komma UT!
Hade inte varit ute på hela dagen, förutom den korta promenaden till förskolan på eftermiddagen, så jag tog med mig Hannah på en "cykelpromenad" runt dammarna. Det uppskattades mycket både av mig och Hannah, som självklart hade tankarna på sin 4-årsdag i morgon.
Vi pratade väldigt mycket, speciellt om stora pojkar som dum-åker på bakhjulet med sin mopeder. Jag sa till och med till på skarpen till ett gäng killar som höll på. Tyckte dom kunde tänka på vad som kan hända (för några veckor sen avled en pojke här i Kärra efter lek på moped/motorcykel) och att det måste finnas roligare och mindre farliga aktiviteter att fördriva tiden med.
- "Men det är kul", var svaret jag fick.
- "Undrar om du har samma svar till mig den dagen du eller någon av dina vänner ligger med bruten nacke på marken".
Det fick tyst på dem...
Vet inte om killarna tog åt sig, men Hannah lyssnade med spända öron och vi hade en lång diskussion om busåkning på mopeder och Hannah sa flera gånger "Om jag får en moped när jag blir stor ska jag inte busa med moppen, mamma!".
Gud nåde henne, tänkte jag då...och tog mig tillbaka 19 år (ursäkta språket, men jävlar vad gammal jag låter!!) tillbaka i tiden då jag för första gången fick köra moppe med pappas tillstånd. Pappa hade...ja, inte slagit ihjäl mig, men slagit ihjäl moppen, barnbidraget och strypt tillgången till häst varje dag - om han sett mig busåka så någon gång...
Iallafall, det blev en lång parantes. Promenaden blev precis som jag hoppades. Tankarna skingrades och vi hade det jättemusigt. Precis som Hannah säger. När vi kom till informationstavlan vid Svankällan visade jag henne hur vi skulle cykla/gå och sen sa jag "När vi är här, då är vi på väg hem igen".
"Men mamma, vi måste ju muuuusa på brrrrrryggan innan vi cyklar hem!". Sagt och gjort, det gjorde vi...
Runt dammarna fanns vackra blommor som jag plockade, träd Hannah drömde om att klättra i och änder som var nyfikna nog att komma simmande. Sen lade vi oss på brrrrryggan och tog lite bilder innan vi styrde kosan hem igen. Hannah var inte särskilt svårövertalad att sova, eftersom 4-årsdagen kommer snabbare då...

Tänk, i morgon fyller min lilla skatt FYRA år!!!











Inga kommentarer: