söndag 10 maj 2009

Vi hade en övernattningsgäst...

I torsdags bjöd vi spontant in Linda och Fredrik med Melvin och Elmer till fredagkvällen.
Vi frågade om Melvin ville sova över, eftersom det lätt blir så sent när alla är samlade och det tackade de ja till. När fredag eftermiddag kom blev jag så sen från skolan att jag kom hem bara 45 minuter innan gästerna, men jag hade låg ambitionsnivå och hade bestämt redan innan att ha en enkel middag och det blev chicken a'la King, vilket tar max tio minuter att fixa till, om man bortser från rensningen av den grillade kycklingen då.
Barnen fick äta först, eftersom det lätt blir för trångt i vårt lilla kök och eftersom vi inte har tillräckligt med stolar till alla. Tråkigt, men sant!
Barnen sprang sedan upp på övervåningen medans vi vuxna satt och åt middag. De kom ner någon gång under tiden och busade. De busade så till den milda grad att de klippte av Elias skosnören på tre ställen. Då blev vi så arga, först hade jag tänkt säga att de inte fick någon glass som jag lovat Hannah tidigare, men Linda sa att det inte skulle bita på Melvin, så då sa jag att vi lovade att ta pengar från deras sparbössor och köpa nya skosnören. Det verkade bita lite bättre, för Hannah blev riktigt upprörd...
Elias och Elmer somnade i OK tid. Elias i sin säng, Elmer i sin vagn på utsidan.
Vi började tidigt att försöka natta barnen och ha vanliga kvällsrutiner, men klockan blev ändå över 21 innan de tystnade. Då hade vi alla fyra varit uppe varsin gång och det var bara EN gång de faktiskt var kissenödiga...
När Linda kom upp satt Hannah uppe i sin säng och Melvin låg på madrassen nedanför. Hon sa:
"Jag är dummare än du!".
Linda blev förvånad, men frågade varför."För jag tänder och släcker hela tiden!" och så tände hon och släckte, bara för att förklara.

När det var min tur att gå upp hade vi dukat fram ost, kex och vin samt lite choklad där nere.
Jag hade sagt innan att om de inte kunde ligga stilla och sova så fick en av dem ligga i min säng och somna. Jag tog då upp Hannah i min famn och tog henne till dörren, men hon bad om att få ligga kvar och lovade att ligga still och sova. Sen vände hon sitt ansikte mot mig, tog tag i min haka och sniffade.
"Har ni ätit choklad eller?" frågade hon sen och spände ögonen i mig. Jag sa ja, sen lade jag upp Hannah i sin säng och drog ut sladden till hennes lampa. Då tystnade de...






Inga kommentarer: