torsdag 7 maj 2009

Det känns bra nu...

Det har varit en tuff vecka. Mycket i skolan och mycket hemma. Men samtidigt så har barnen sovit otroligt bra hela veckan. Elias har inte vaknat en enda gång och druckit välling, utan vaknat först någon gång mellan 06.00 och 07.00. När han vaknat har han dock gjort sitt "hungriga" smackljud med läpparna och då fått antingen en flaska med välling eller så har jag tagit med honom ner och gjort en smörgås och lite yoghurt. Beroende på vad klockan är och hur bråttom jag själv har, såklart.

Hade en väldigt intressant föreläsning idag om diarieföring och arkivhantering - ja, jag vet, men det VAR faktiskt intressant! Iallafall första delen...vid andra delen tappade jag lite fokus tyvärr.
Efter en lång dag i skolan kom jag hem till en son som hade VÄLDIGT ont i magen. Jag hade till och med åkt förbi ICA för att köpa katrinplommonpuré. När jag kom hem låg han på skötbordet och Anders hade precis hjälpt honom att få ut lite genom att "lirka" lite försiktigt med en termometer i rumpan. Det hade tydligen släppt ganska omgående och han blev sitt gamla vanliga jag igen. Han fick följa med mig bort till Linda och Melvin där Annica, Linnea och Lukas var på besök. Jag kände att jag behövde lite andrum innan jag tog tag i hemmet och det var alldeles lagom! Tack och lov för de vännerna...När vi kom hem hade Anders fixat köttfärspaj så den ställde jag in i ugnen medans Anders satt i soffan och myste med barnen.
Hannah tog som vanligt otroligt lång tid på sig att äta upp maten, det är nästan så jag blir arg ibland. Elias åt med stor aptit och fick även lite katrinplommonpuré till efterrätt. Väldigt populärt!Efter middagen tog jag upp honom för att bada, men lät honom leka lite i Hannahs rum innan jag tog in honom i badet. När jag kom in för att hämta honom står han och gnyr av smärta i magen och när jag snabbt sätter mig på golvet framför honom och börjar massera magen så lutar han tacksamt sin kropp mot mig och står och "trycker" en stund innan det faktiskt kommer något.
Efter det var han supernöjd igen, så han fick bada medans jag läste "Allt om trädgård". :-)

Hannah fick välja mellan två saker:
1. Mamma eller pappa läser 2 böcker, sen bums i säng.
2. Hon får leka en stund till med det hon höll på med och sen lyssna på Madicken.

Hon förhandlade sig fram till att mamma och Hannah skulle spela "Lille Storms godnatt-spel" och att hon sedan skulle få lyssna på "Madicken och den förskräcklige Rickard".
Hon lyckades med sitt mål. Vi spelade Lille Storm och nu ligger hon (förhoppningsvis!) och försöker somna. Hon har redan varit uppe tre gånger och sprungit. Första gången kom hon ut, gnuggade sig i ögonen och frågade:
"Är det morgon nu?". I pannan hade hon satt ett smurf-klistermärke. Jag KUNDE inte hålla mig för skratt! Kanske därför hon kommer ut och frågar för femte gången nu om det är morgon...


Köttfärspaj, efter recept från min kära mamma!

Vi spelar Lille Storms godnatt-spel...

2 kommentarer:

Matilda sa...

söt bild!

sv: ja kaffedoft är härligt! älskar att köpa bönor till maskinen, då får man stå och trycka på kaffepaketen i affären så att doften åker ut genom "ventilen". ÄLSKAR doften! haha!
om du inte gillar kaffe, men vill gilla kaffe, så tycker jag absolut du ska prova en cappuccino! många är ju fast i det där tråkiga latte-träsket, och har inte fattat att cappuccino är SÅ mycket godare! testa en sån, och så har du i ett par tsk socker till en början! tror du kommer gilla´t!!

Therese sa...

Skönt att han gillar katrinplommonpuré! Det är jobbigt med hårda magar... Sist Elias var väldigt hård i magen skulle jag försöka få honom att äta en burk katrinplommonpuré för att se om det kunde få igång magen. Det slutade med att han kräktes över hela köksgolvet... Numer är han livrädd för den "bruna magmedicinen", haha =)