lördag 9 maj 2009

Kosläpp och besök i Varberg

Imorse åkte vi i samlad trupp med familjen Schuldt ut till Kåhög i Jonsered där det skulle bli kosläpp på förmiddagen. Mina föräldrar tog sig faktiskt också dit, för att sedan åka vidare ner till Varberg där de ställt husvagnen på en camping några veckor. Jag trodde verkligen inte det skulle bli så mycket folk, då vet jag inte om jag hade bemödat mig att åka dit!
Men det var väldigt bra organiserat och Arla bjöd på mjölk och bullar!Vi ställde oss rätt snart framme vid staketet, men ändå var det några, speciellt en kärring, som var där och sa till sin VUXNA dotter "Snälla, gå fram nu och ställ dig!", "Men gud, vi ser ju INGENTING", "Kan ni inte snälla låta Karin komma fram och titta iallafall?". Till slut mulnade dottern och fräste "Men mamma, SLUTA nu, det står ju redan folk här!!".
Jag surnade till ordentligt när hon försökte knuffa fram sin vuxna dotter framför mig trots att jag TVÅ gånger sagt att jag väntade på min lilla dotter som skulle komma fram och titta.
Elias satt i sulkyn precis bredvid mig och hade en ängels tålamod! Visst, stundtals och fläckvis tröttnade väl även han på att vänta, men då fick han en bit av en bulle eller lite Festis och så gick fem minuter till men det hjälpte väl inte riktigt till att vädret var mulet, blåsigt och kallt...
Till slut så blev klockan elva och korna släpptes ut! Tjoho, vilka GALNA kor! Det var så härligt att se lyckan i deras stora klumpiga kroppar.
Jag är djurvårdare, har jobbat med boskap till och från i mina da'r, men jag kan i ärlighetens namn säga att kor INTE är några speciellt VACKRA djur!! Men roligt hade de och jag knäppte några skapliga bilder. Jag tröttnade på stativet, för det var mer skakigt än handen när det stod folk och knuffades hela ti'n.

När korna lugnat ner sig drog vi oss tillbaka till bilen, som stod mitt på en äng med hundratals bilar runt sig. Vi bestämde oss för att låta barnen äta varsin smörgås i bilen. Lisa och Daniel hade redan begett sig hemåt eftersom de väntade besök lite in på eftermiddagen.
Mamma och pappa åkte också iväg, men igår kväll blev vi nerbjudna till husvagnen för lite grillning och sällskap! Jättemysigt initiativ från mina föräldrar, så efter fikastund i bilen åkte vi ner till Kärradals camping i Varberg. Jättemysig camping, som inte var fullbelagd så här tidigt på året. Barnen kunde springa omkring på gräset utanför och vi satt på våra stolar en stund. Hannah hade somnat i bilen på vägen från kosläppet, vilket inte Elias gjort, så vi bestämde oss efter ett tag för en promenad ner till havet. Elias somnade på vägen ner dit, så vi gick ut på stranden och samlade lite snäckor och jag fotograferade litet. När mamma, Anders och Hannah tröttnade fick de gå upp till campingen igen, jag följde med upp till bilen för att hämta mitt stativ, sen gick jag tillbaka ner till havet. Jag vet inte riktigt om jag fick några KNIVSKARPA fågelbilder, men de duger.
Grillning efter detta, det blev fläskkotlett med potatis och morötter. Till detta serverades keso-kesella med vitlök och det var SÅ gott! Mamma är så duktig på att grilla!
Efter detta ville Hannah ha lördagsgodis, så hon fick en tablettask. Jag hade även köpt en påse med chokladdragerade hasselnötter som hon tyckte väldigt mycket, likaså vi andra. Så idag hände något stort, må ni tro.
Hannah fick gå själv till campingens affär och köpa en påse till! Hon fick med sig den påsen vi tömt och en tjugolapp och jag sa till henne att be om hjälp att få en sådan till och sen få betala den. Jag följde dock efter henne på behörigt avstånd och fick se henne lämna tjugolappen till flickan i kassan. När hon kom ut fick hon syn på mig, trots att jag gömt mig.
Hon var så mallig! Dessa nötter var så in i bomben goda och hon tyckte att detta med att handla själv var väldigt spännande, så hon smickrade in sig för att få gå och köpa en påse till - och fick sin vilja fram, bara för att jag ville visa henne att denna gången skulle jag sitta kvar i förtältet och vänta på henne!
När hon kom tillbaka hade hon sällskap av tre tonårstjejer och jag riktigt såg henne lysa av stolthet. När hon vek av mot husvagnen vinkade hon glatt till tjejerna med godispåsen och sen sprang hon in till oss. Min stora flicka!!
Vid 19.30 tackade vi för oss, packade vårt pick och pack och åkte hemåt - utan Hannah. Det bestämdes redan igår att hon skulle få sova över i mormor och morfars husvagn! Spännande, såklart!Elias höll sig vaken hela vägen hem, vilket tog lite över en timma pga. arbeten i Tingstadstunneln. Vi fick åka över Älvsborgsbron, så det blev en liten omväg. På slutet slog jag på radion och då började han nicka med huvudet och klappa med händerna. Han diggar musik! Han somnade gott för ca en timma sedan efter ett blöjbyte och lite välling...
Nu ska jag gå och lägga mig bredvid min man och summera dagen innan det är dags att slänga in handduken för dagen!

Evig väntan...


Galet glada kor!



Du smakar gott, lille vän...



Fika i bilen innan avfärd mot Varberg


Mormor och Hannah


Samlar snäckor...




En liten fågel!



Eftersom ingen tar bilder på fotografen, så får självutlösaren fixa det! :-)


Gosekram!


Nyvaken Elias


Trött Anders


VÄLDIGT trött Anders


Man får hålla koll på Elias...


Hej då, vi ses i morgon!

1 kommentar:

Therese sa...

Härliga bilder som vanligt! Verkar som ni haft en riktigt mysig helg! Och ja, jag är helnöjd med helgen trots att vår städdag kändes lite motig en stund. Vi har haft det lugnt och mysigt och jag känner mig utvilad!