söndag 17 maj 2009

Dagen då jag nästan träffade Norges konung - och hans familj

Det var den 17:e maj 2003. Jag och Anders hade varit tillsammans knappt ett år. Vad många inte visste om Anders (fram till att vi gifte oss) var att han är halvnorsk. Hans mamma är från Norge och vi har varit mycket uppe i Oslo och hälsat på och träffat hennes del av familjen.
Just denna 17:e maj hade Anders mormor fått biljetter till att sitta längst fram i publiken vid Karl-Johan när "russen", alltså Norges svar på studenter tågade förbi och vinkade till kungafamiljen på slottet.
Vi fick sitta länge och vänta, men vädret var skönt och det var jätteroligt att titta på alla studenter som gick förbi, glada och stolta.
Även Berit fick av någon anledning gå med i detta tåg, hon hade nationaldräkten på sig och gick bredvid sin tvillingsyster.
Det var några TV-team där och filmade, men det lade vi inte särskilt mycket märke till.
När russen tågat förbi och kungafamiljen hade stått och vinkat i två timmar åkte vi tillbaka till Anders mormors stuga utanför Oslo.
När vi kom hem till Göteborg ringde min tvillingsyster och frågade om jag varit i Oslo och tittat på nationaldagsfirandet. Jajamensan svarade jag glatt.
Hon berättade då, att hennes dåvarande sambo hade fått ett telefonsamtal från sin bror, som bodde i Oslo just då och fått höra att jag varit med i ett inslag om nationaldagsfirandet på en stor kanal i Norge. Haha, jag blev rikskändis, där var mina 15 minuter (sekunder!!) i solskenet!

Vid födelsedagar brukar vår lilla norska flagga också få vaja i vinden utanför vårt hus...


Jag och kungen!! (I den lilla röda cirkeln)


Berit och hennes tvillingsyster i tåget som tågade förbi på Karl Johan!



Inga kommentarer: