lördag 2 maj 2009

Fyra på utflykt

I eftermiddags, när Elias (och jag) vaknat efter sovstunden så bestämde vi oss för att ta oss ut i skogen. Jag nämnde som flyktigast en fornborg som ligger i skogen mellan Tolsered och Djupedal, Anders blev nyfiken så vi gick mot Djupedals fornborgar.
När vi kom till stigen där vi skulle vika av från ridvägen var vi tvungna att lämna vagnen och Hannah's sparkcykel. Det är bitvis ganska svår terräng så det gick inte att ta med dem.
Elias fick åka på Anders axlar, men Hannah trampade tappert på. Och trampade. Och trampade. Hjälp, vad vi inte hade läst oss till från början (smart va?) var att fornborgarna låg närmare en kilometer in i skogen och det skulle vara brant och svårt att komma dit.

Hannah tyckte det var väldigt spännande att vandra i skogen med mamma och pappa och hon ville hemskt gärna höra om hur vi lekte i skogen när vi var barn.
Efter ca 20-30 minuters vandring rusade jag iväg på egen hand för att eventuellt hitta något som liknade en fornborg, men icke.
Så vi stannade till i en glänta där vi fikade med medhavd frukt, te och festis. Hannah lekte "Pilot" (Pistol) med vårt ena bananskydd och Anders visade hur man skulle klättra i träd. Elias, han samlade kottar till mig som han "tvingade" mig att lägga i min ficka. Till slut, när jag hade kanske sex-sju kottar i fickan tröttnade han och intresserade sig för några myror några meter därifrån...spännande värre!
Efter ungefär en timma gick vi tillbaka och Hannah visade vägen! Hon har inte ärvt sin pappas lokalsinne i allafall...;-)
Hon var rejält trött i benen, men ville ändå visa hur duktig hon blivit med sin sparkcykel, både med att ta fart och att ställa upp båda fötterna på sparkcykeln och bara åka. Duktiga Hannah, vi blev riktigt imponerade över hur fort hon lär sig!

Efter middagen fick Hannah en lördags-klubba, jag dammsög och torkade golv och Anders badade Elias.
Anders berättade för mig nu ikväll, när vi satt och åt räkor och drack vin samtidigt som vi tittade på Robinson, att han hade tänkt spela mig ett spratt tidigare, när han badade Elias.
Barnen har en stor korg med plastgrönsaker i badet när dom badar och en utav grönsakerna är en "potatis". Anders hade tänkt att ropa på mig och säga "Cissi, kom, Elias har bajsat i badkaret!". När jag kommit upp skulle han kastat tvättlappen med "bajset" på mig.
Vad som kom ivägen för hans spratt vet jag inte, men tanken straffar sig själv. När han tittade ner i Elias badvatten såg han att gossen faktiskt HADE bajsat!!
Upp med Elias, tvätta av honom och klorera badkar och grönsaker blev istället resultatet, vilket jag tycker var väldigt kul...så kul att jag skrattade så räkorna trillade ur mun på mig!













Inga kommentarer: