söndag 3 maj 2009

En prinsessa ställer till med kalas!

Idag var Hannah bjuden på 4-årskalas hos sin kompis Linnea. Kalaset var på Öppna förskolan, där vi varit på kalas en gång tidigare.
Hannah var väldigt förväntansfull och fick välja klänning själv, för på kalas ska man ha klänning, enligt Hannah. :-)
Hon hittade en klänning som hon ärvt från kusin Julia, så den fick jag stryka innan det var dags att sätta på den och göra tofsar.
Hannah var väldigt nöjd när vi tog bilen ner till Kärra centrum!
Vi blev välkomnade av en riktig prinsessa, utklädd och allt dagen till ära. Hannah lämnade över presenterna; en Bamse-ljudbok samt en jättefin sparbössa! Sedan fick de korv och bröd, efter det var det lek en stund innan tårtan serverades. Barnen sjöng för Linnea som fick blåsa ut ljusen på tårtan innan alla fick varsin god bit!
Sedan var det ännu mer lek och Hannah hittade nya kompisar i Linneas kompisar och verkade trivas väldigt bra! Popcorn och fiskedamm var ju bara så poppis!
Tack Linnea för att vi fick komma på ditt kalas!

När vi kom hem från kalaset var det dags för mig att plugga inför tentan. Den här gången somnade jag inte, jippie!
Hannah lekte väldigt mycket med Oliver och han följde även med in till oss en stund.
När jag hade pluggat tillräckligt belönade jag mig själv med att ta med mig Elias till Plantagen och köpte nya blommor till köksfönstret!
Dock var det jäkla knepigt av Plantagen att inte tillhandahålla med kundvagnar med sittplats för barn som passerat spädbarnsåldern men ännu inte blivit såpass gamla att man kan släppa ner dem på golvet. Elias var nådigt irriterad och frustrerad över att få LIGGA ner i en bebis-stol!!
Men det blev iallafall fyra nya blommor innan jag släppte ner honom på golvet och vi tillsammans gick till kassan.

Middagen tillagade jag idag, det kändes som det var min tur - Anders har slitit med dessa middagar väldigt mycket och jag var faktiskt riktigt sugen på att fixa till något gott till oss idag - och det lyckades jag med!
Det blev "Vinkokt kyckling med tomat- och basilikasås". Åh, vad gott det var, till och med barnen åt med god aptit, vilket inte händer så där jätteofta, tyvärr.

Efter middagen gick jag och Hannah över till Melvin i regnet med våra paraplyn för att leka och eventuellt smittas av hans vattkoppor. På vägen dit sa Hannah:
-"Mamma, om det regnar mycket så kommer blir det snart ett bad. Då behöver vi inte ta fram poolen på flera dagar!".

Jag tog inte med mig Elias idag, eftersom Elmer hade både halsfluss och öroninflammation. De leker ju med samma leksaker och smakar på samma saker, så det är nog ingen bra idé...
Efter en stund på nedervåningen efter penicillinkur, Ipren och välling slocknade sjuklingen i mammas famn och reagerade knappt när pappa Fredrik tog över och bar upp honom. Hoppas verkligen han mår bättre snart!

Vid 19.30 gick vi hem igen och 19.58 var det tyst i Hannah's rum efter ett flertal utbrott på "Dumma, elaka, dumma pappa!"...hoppas hon vaknar på ett bättre humör...



En prinsessa fyller år...

Hurra, hurra, hurra, HURRA!!


Annica ger Hannah en tårtbit - och en ros!


Den goda prinsesstårtan...


En lycklig Hannah efter kalaset med godispåse och en ballong bakom ryggen...


Vem hoppar högst och längst?


Oliver - the heartbreaker...

Ps. Jag har många andra bilder från kalaset också, men eftersom jag inte fått tillstånd att publicera bilder på de andra barnen, så får ni hålla tillgodo med de bilder jag har på Linnea och Hannah - inte så pjåkigt, eller hur? :-)

Inga kommentarer: