måndag 11 maj 2009

Läkare utan gränser

Idag stod jag på Kungsportsplatsen och väntade på bussen, som vanligt.
Men jag gjorde något utöver det vanliga idag.

Jag skänkte 50 kronor till Läkare utan gränser.

Efter att ha läst deras "blogg" i Metro varje morgon i en vecka fick jag så ont i magen av frustration att jag skickade ett SMS till 72990 med ordet "Läkare" och genom detta enkla tryckande på knapparna på min mobiltelefon skänkte jag alltså 50 kronor.

  • 50 kronor – behandling av tio malariasjuka barn
  • 40 kronor – ett långtids­impregnerat myggnät (räcker fyra år)
  • 60 kronor – 20 snabbtest av malaria

72 990
Stöd Läkare utan gränsers kampanj mot malaria genom att skicka ett sms till detta nummer. Då skänker du 50 kronor. Om du vill läsa om Läkare utan gränser, eller ge en gåva utan att skicka SMS, gå in på deras hemsida.

På Läkare Utan Gränsers sjukhus i Bo, Sierra Leone vakar en mamma över sitt treåriga barn som lider av malaria, samtidigt som kroppen från ett annat barn bärs bort.
Foto: Åke Ericson

2 kommentarer:

tinna sa...

Hu, ryser i hela kroppen!

Cissi sa...

Ja, jag också!