torsdag 16 april 2009

Upp som en sol - ner som en pannkaka!

Idag har det varit skola hela dagen. På morgonen började vi med att ha Anatomi- och sjukdomlära. Idag gick vi igenom HUDEN. På latin: Derma. Eller Cutis. Vad ni än behagar! Vanligast är ju derma, såklart.
Vi slutade tidigt på förmiddagen, huden är nog inget stort kapitel...
Jag, Helena, Åsa och Maria gick till café TinTin och käkade lunch. Jag beställde en pastasallad med kyckling. Min mat kom in först av alla men jag satt ändå fortfarande och åt när de andra tre var färdiga. Till slut tröttnade jag och slutade äta jag också.
En av tjejerna berättade två historier om hur roligt hon hade det när hennes man höll på att lära sig svenska. Han är från Tunisien (de träffades på en semesterresa...) och jag höll verkligen på att kissa på mig av skratt när hon berättade.
De hade varit och sett på bio inne i Uddevalla och var på väg tillbaka till Fjällbacka. På vägen framför dem kom det plötsligt uppskuttandes en STOR hare. Den ville absolut inte flytta på sig, så de fick stanna bilen. Då pekade hennes man på haren och utbrast:
"Fy fan! (Dessa ord lärde han sig snabbt) Kolla vilken STOR HORA!!!"
Andra historien handlade om en vän till hennes man och han var från Irak. Han kom hem till dem och berättade med stor inlevelse:
"När vi var på väg hem, på vägen, helt plötsligt en STÅÅÅR HÄSTENS BRÅÅR!!"
Som sagt, jag skrattade så tårarna sprutade. Inget ont om nysvenskar som försöker lära sig svenska, det är modigt som sjutton, för svenska är fasiken ett SVÅRT språk. Men lite kul får man väl ha? Det hade jag lätt bjussat på om jag var nytunisisk eller nyirakisk. :-)

När jag kom hem från skolan så fick jag reda på att Hannah följt med morfar hem en stund. Hon fick även följa med hem till kusin Melvin och moster Milla på middag, jag blev så glad för hennes skull! Melvin är hennes stora idol, efter Emil och de har inte setts sedan Jacob fyllde 7 år i mitten av mars!
Ett paket väntade på mig i hallen. Jag budade ju på en Tradera-auktion för några dagar sen som jag kammade hem! För 310 kronor fick jag en i princip helt oanvänd Polarn o. Pyret skaljacka i stl 86 till Elias. Så himla fin!! Jag gick över till min granne Lisa, som är jätteglad i Po.p för att visa den och naturligtvis för att äntligen få en skymt av deras nyfödda lilla Wilma. Herrejestanes vad fin hon var! Så liiiiiten! Tänk, hon vägde bara 2380g när hon föddes...
Jag som tyckte Hannah var liten på 2885! Blev t.o.m. riktigt stolt när Elias föddes och han låg över 3000-sträcket. Med 10 gram, men vaddå...
När det sedan var dags för middag serverades fläskpannkaka och Elias tog för sig med god aptit, likaså jag. Anders bad att få vila en stund efter maten, så jag tog tillfället i akt att ta tag i promenerandet som jag tänkt göra ett tag nu. Jag satte Elias i nya vagnen och promenerade ner till Kärra centrum för att hämta ut mitt paket med nyrenoverade skor! Äntligen har jag fått tillbaka mina vinterskor. Haha. Men sandalerna är jättefina, med nya kardborreband och lagade sulor!
På vägen ner stannade vi till i vitsippebacken. Där var Elias strålande glad. Sen gick det bara utför...
Skönt att jag hade sinnesnärvaro nog att köpa med mig bananer i affären, för det var verkligen räddningen halvvägs hem...

Sticker nu, morsan...

Sitter stilla i si så där två sekunder...

Nu börjar jag tröttna!

Tittut-leken på vägen hem - svårflörtad!

RIKTIGT FÖRBANNAD!!


GOD NATT!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det samma backe som du fotade Hannah på grönbete i? :)

Kram gums

Cissi sa...

Nej, det är inte samma backe! Men nu när du påminner mig ska jag nog ta mig en titt på den backen också...:-)