söndag 12 april 2009

Långfredagen i bilder

Det är så typiskt! Jag kom hem kl. 03 natten mellan torsdag och fredag. Vaknade 08:36, pigg som en lärka. Så frustrerande, att inte kunna sova när man FÅR sova!
Men det var ju bara att stiga upp och möta dagen. Pratade med Linda lite senare på morgonen och vi bestämde att vi och Fredrik skulle ta med barnen till Öppna förskolans påskfirande. De stora barnen fick cykla och det gick väldigt bra, tycker jag. Förväntade mig dock att Elias skulle somna på vägen ner, men icke sa nicke! Han var vaken hela vägen och var så nöjd där i vagnen. När vi kom ner var "Blårockarnas" första spelning inne på sluttampen, men vi hann ändå lyssna på några kyckling- och tupplåtar, t.ex "Vår tupp är död". Personalen, dvs Agneta och Mona samt en annan okänd höna, var utklädda och dansade och spelade teater till sångerna - väldigt uppskattat av barnen!
Efter sången köpte vi våfflor med sylt och grädde, sen tog Fredrik med Melvin och Hannah för att fiska i fiskdammen. Han berättade senare att han blev fundersam på vad Hannah skulle säga när hon fick sin påse med hemliga saken i, eftersom killen som tog hand om fiskespöt ropade "Till en tjej!" till "fisken" innanför skynket. Jo då, Fredrik fick sina misstankar bekräftade när hon efteråt gnällde lite och sa "Jag vill också ha en sån!" och pekade på Melvins leksak....
Men hon nöjde sig med sin rosa kompass efter en stunds övertalning att det var en jäääättecool grej som hon kunde få ha på sin nyckelknippa!
Precis när vi skulle ta cyklarna och gå hemåt, såg vi att det var ponnyridning! Det var stora kontraster mellan den STORA och LILLA hästen. Ett stort (men snällt) halvblod samt en mini-shetlandsponny vid namn Ballerina. Hannah bestämde sig snabbt för att rida den stora hästen och jag sa OK. Men när jag såg hur STORA steg han tog och hur föräldrar, som var betydligt längre än mig själv, hade problem med att hänga med och hålla i sina barn lyckades jag övertala Hannah om att det nog var bäst att rida på den lilla hästen, så mamma kunde få gå bredvid.
Hon tyckte det var väldigt roligt att rida, men det roliga tog snabbt slut och vi drog oss vidare till en lekplats i området för lite lek. Det roligaste som hände där var när Melvin ropade till Fredrik att han var kissenödig. Fredrik stod vid rutschkanan för att hjälpa Hannah, så när han väl fått ner Hannah och vände sig om för att hjälpa Melvin och hitta någonstans att kissa ser han att Melvin ställt sig mitt ute på gräsmattan på innergården till bostadshusen, dragit ner byxorna och kissar. :-)
Jag kände efter en stund att jag började känna mig seg, så jag ringde faktiskt Anders och bad honom hämta hem oss. Elias var fortfarande pigg och vaken, men däckade i bilen på väg hem.
Jag fick sova tillsammans med Elias och vi sov i lite över 2 timmar - välbehövligt!

Senare på eftermiddagen var vi hembjudna till Fredrik och Linda på middag. Vädret var ju otroligt härligt, så vi startade ute på deras härliga baksida, med dricka och underbart goda oliver samtidigt som vi medlade mellan två stora hungriga och gnälliga barn samt jagade två små nyfikna krypandes och rymmande barn!
Middagen bestod av en jättegod förrätt med ugnsrostade bröd med vitlöks- och chilifrästa räkor. Varmrätten var ännu godare! Lammrostbiff och en klyftpotatis-gratäng tillsammans med en otroligt god rödvinssås! Desserten slog allt jag någonsin ätit tror jag. Vanilj creme brulee...mmmmm!! :-)
Barnen fick äta middag före oss, sen åt vi vår middag och efter det fick barnen glass. När det var dags att sova var barnen så uppe i varv att de inte somnade förrän kl. 21 trots inte alltför mycket ändrade rutiner. Linda läste saga, sen fick dem lägga sig i varsin säng.
När barnen somnat spelade vi spel och hade det jättemysigt! När det sedan var dags att gå hem låg Elias redan ute i vagnen och sov och Hannah fick som planerat sova över hos sin bästaste Melvin!

"Vår tupp är död..."

Våfflor med sylt och grädde...

Linda & Melvin


Hannah rider ponny!

Elmer på baksidan av sitt hus

Elias på baksidan

Melvin är ARG - och söt!

Glass är gott...

Linda läser om Pettson och Findus

Läser spelreglerna...

Inga kommentarer: