måndag 24 augusti 2009

Skattkarta

Igår när jag var på Backaplan fick jag ett SMS från Anders:

- "Hannah är hemsk"
Jag skickade tillbaka ett, på skämt:
- "Lisa också".

Hannah hade tydligen BARA bråkat med Emma och varit riktigt taskig. Idag vid middagen fick jag höra från Anders att Hannah (och Julia) varit taskig mot Melvin och stängt grinden för honom osv. Då bestämde jag mig. Nu får det vara NOG. Jag kanske tar fel metod, men jag tycker den är väldigt bra. I teorin. Får se hur den funkar i praktiken bara. Jag sa till Hannah att om hon åt upp sin middag ordentligt idag utan trubbel så skulle vi göra något jättekul sen. Hon krånglade lite, men till slut var tallriken tom och hon var väldigt spänd på vad som skulle hända. Hon trodde hon skulle få paket, men icke. Vi tog fram hennes pyssellådor och hon satte sig bredvid mig vid köksbordet. När Elias såg vad som höll på att hända klättrade han upp i mitt knä och satte sig. Han fick leka med pennvässaren och suddgummit, medans jag och Hannah ritade. Jag gjorde först 14 rutor i en liten slingrig rad, sedan ritade jag, som den stora konstnär jag är, en tallrik med bestick (för att Hannah ska äta ordentligt utan bråk), en familj med massa hjärtan runt (för att Hannah ska lyssna på vad vi säger och vara snäll mot lillebror) samt ett övergångsställe med en cyklande Hannah på (för att Hannah ska förstå hur viktigt det är att stanna vid övergångsstället och vänta in mamma eller pappa innan vi passerar). Hon tyckte det var väldigt kul med skattkarta, men hon förstod inte riktigt ännu.

Jag förklarade för henne att varje ruta representerar en dag. Om hon är snäll och lyssnar på vad vi säger, äter upp sin mat och stannar vid övergångsstället varje dag så får hon ett klistermärke som hon får sätta i en ruta. Detta klistrande ska göras innan nattning varje kväll och vi ska gå igenom varje dag vad som hänt och varför/varför inte hon får ett klistermärke. När alla rutorna är fyllda med ett klistermärke åker vi till den roliga leksaksaffären och köper ett eget spel till vår Playstation, som bara blir hennes! Hon tände på denna idén och började genast krama och pussa Elias och hjälpa honom med tandborsten. Svårt att just då förklara att leken börjar i morgon... Men - övning ger färdighet!!

1 kommentar:

Familjen Bus sa...

Ja, spelet fungerade ju faktiskt ganska bra på Melvin när vi testade innan sommaren. Sen har det ju blivit lite si och så under sommaren, men antar att man kanske kan förvänta sig det med tanke på att alla rutiner rubbas. Några tips från boken "5 gånger mer kärlek", där spelet är hemtat ifrån: börja med ganska få dagar till vinst, för att få med sig barnet i spelet så att hon inte tröttnar. Sen öka ut med fler o fler dagar. Välj rätt så enkla "priser" så att det inte blir som en muta. Var givmild med stjärnor/klistermärken i början, blunda ev för mindre snedsteg för att få med henne i leken i början. Good luck!