måndag 10 augusti 2009

En härlig dag med Julia & Jacob

I morse vaknade Elias vid 06:30. Jag gick ner och gjorde en flaska välling och på vägen upp mötte jag Julia & Hannah, som var på väg ner till vardagsrummet. Jag sa till Julia att gå ner med Hannah och att Anders skulle komma om en stund. Elias fick vällingen och somnade om.
Sen tror jag klockan var runt 07:15 när Anders fick gå upp med alla barnen, för då hade Jacob vaknat också.
Jag fick smörgås och kaffe på sängen och gick ner först vid 9-tiden. Vi bestämde att vi skulle ta en promenad i skogen och leta svamp, så jag förberedde fruktlådor och dricka, sen tog vi ett liggunderlag med oss och gick upp bakom 4H-gården. Jag och Elias stannade på ridvägen medans de andra gick längre in i skogen för att leta efter svamp. Elias somnade i vagnen efter en stund och vi samlades i en liten glänta, lade ut liggunderlaget och åt frukt och hade det riktigt mysigt i det sköna vädret. Det var ganska molnigt, men riktigt varmt! Barnen busade och på vägen hem tog Anders de tre största och gick i förväg medans jag sakta smög hemåt med Elias i vagnen, mest för att jag började känna av min höft igen.

Vi gjorde lunch när vi kom hem, en enkel "korvlåda" med falukorv, ärtor, kokt potatis och Keldas färdiga tomatsoppa. Riven ost på det gjorde susen och barnen åt bra, speciellt Jacob och Julia som ville att jag skulle ge receptet till Jenny.

Efter lunchen ville Anders vila en stund, så jag tog Elias med mig till affären medans Julia & Jacob lovade att städa Hannahs rum. Vi skulle ha kakao för att kunna göra chokladbollar, men jag köpte även ingredienser för att kunna göra kokostoppar senare i veckan.
När vi kom hem började jag engagera de tre största barnen i chokladbollsgörandet medans Anders och Elias gungade. Elias var dock nyfiken på oss inne i köket och till slut satt han uppe på köksbordet och betraktade varenda rörelse vi gjorde.

När Jenny kom åt vi middag, som idag blev en väldigt uppskattad kasslergryta med soltorkade tomater och basilika och efter det fikade vi med våra chokladbollar.
Avslutningsvis hade kusinerna lovat att spela "Steka ägg" med Hannah och sen blev det Singstar och Hannah fastnade för Diggilo-diggiley, för den har hon sjungit på hela kvällen.

Elias somnade vid sju och det blev tyst inne i Hannahs rum efter bad redan vid 19.30. Jag är dock fundersam på var i rummet hon sover, för hon sa att hon skulle ligga på golvet vid bokhyllan, för där var det mysigast...

Anders var iväg och hyrde film, så ikväll har vi kollat på "Wallander - hämnden", en riktigt bra och spännande film, vi fattade inte vem boven var förrän de sista minuterna, det brukar vi alltid kunna klura ut annars!

Imorgon har vi planerat att åka till Liseberg!




Olé! Ute i skogen...

"Cissi, du kan gå i förväg, jag tar hand om Elias..."


Mu!

Bakar chokladbollar...


Jenny sjunger "Främling"!

Killarna myser i sittsäcken!

Den sötaste Julia jag känner...(å så jag)
Försöker sjunga upp Hannahs poäng lite grann...

Sjung du istället då!

Sötaste Jenny och sötaste Elias!


Syskonen Winge duellerar...
(Elias vann faktiskt med sitt nynnande och smaskande på mikrofonen!)

Inga kommentarer: