måndag 10 oktober 2011

Smartphoto Fotoställ

Ni som läser bloggen regelbundet har nog fattat att jag älskar att fotografera. När jag var liten var det en dröm den dagen jag fick min första egna kamera. Den var grön. Första bilden jag tog var på pappa nere på Fraktarna när han hämtade en av sina lastbilar. Den andra bilden var på pappa när han grävde ett stort dike runt vårt hus, eftersom huset drabbats av fuktskador. Det var pappa som fick in mig i fotografiernas värld. Något av det bästa jag visste (och vet fortfarande) var att att hjälpa pappa att klistra in bilderna som han skickat in till Extra Film för framkallning i fotoalbumen. Men jag fick aldrig skriva "Saalbach -84" eller "Kirchtag i Villach -86". Inte ens "Cecilia förlänger benet" fick jag skriva. Det skulle pappa skriva, medans jag tyckte att han var löjlig, "vaddå skriver inte jag fint?".

Nu förstår jag hans frustration när jag skrev fel och skrev med snirklig stil medans hans still var rak, stilig och tydlig. Min pappa personifierat alltså!

När jag blev äldre började jag laborera med mina fotoalbum. Jag klippte ur bilder i olika mönster, försökte göra snygga mosaikalbum där allt skulle flyta samman. Det blev en enda röra av det i slutändan, men då tyckte jag att det var mäkta kreativt. Nu är jag som pappa. Bilderna ska sitta rakt, i kronologisk ordning, utan massa snirkliga bokstäver.

Med Extra Film kom min första framkallning. Jag har fortfarande kvar de där små plastalbumen man alltid fick med gratis. Där i sitter det fortfarande bilder på Larsereds alla hästar, pappas lastbilar, några kompisar och en och annan hund/kanin/häst/fågel. Och en bild på min tandläkare...?!

Med åren utvecklades mitt fotointresse och när jag träffade Anders tyckte jag det kändes SÅ speciellt att åka förbi Extra Films fabrik i Tanumshede, där han bodde. Jag ville jobba där och bo med Anders i hans lilla etta. Men ingenting blir som man tror och mycket förändras.

Så även med Extra Film.

De heter Smartphoto (www.smartphoto.se) nu, visste ni det? Smartphoto är en butik på nätet där man kan beställa allt ifrån canvastavlor, till fotoböcker, vanliga fotokopior och mycket mer. Jag har beställt mycket från Extrafilm innan, men i dagarna fick jag hem min första beställning från Smartphoto. Inte blev jag mindre nöjd för det! Jag har fått möjligheten att testa ett "Fotoställ" med spiralrygg där jag fått välja ut 12 olika bilder som framkallats på högkvalitativt Supreme fotopapper. Först kändes inte alla bilder självklara, ni vet ju att jag tar en del bilder. Men jag ville föreviga några bilder från Romresan, några bilder på barnen och absolut kändes det viktigt att ha en bild på barnens gammelmormor. Jag tycker att jag lyckades bra med blandningen av bilder, jag kan ju byta bild från dag till dag, beroende på vad jag vill vila ögonen på.

Jag kan rekommendera er som vill göra en likadan att välja endast bilder i liggande format, eftersom bilder i stående format blir väldigt små. Storleken på bilderna är ungefär 17x13 cm, men tänk på att bilderna blir hålade längst upp eftersom de fästes i en spiralrygg.

Det är svårt att få rätt belysning på detta fotoställ, för belysning uppifrån bländar hela bilden. Vi har vårt fotoställ ståendes på byrån i sovrummet, men utan direkt belysning på själva stället.

Detta är en riktigt kul grej att ge bort, istället för t ex en fotokalender där man blir "tvungen" att ha en bild framme i en månad och sedan få lov att byta. Eller så får man njuta av bilden och trots att man egentligen inte vill måste man byta blad, eftersom månaden är slut...

En annan kul grej, som jag själv funderat på är hitta en favoritplats utomhus, kanske vid en sjö, på bryggan vid sommarstugan, ute i skogen eller på grillplatsen - och sedan ta en bild en gång i månaden för att sedan få en "kalender", fast utan datum!





5 kommentarer:

Jenny sa...

Du är ju en fantastisk fotograf, syrran! Önskar jag hade ditt kunnande och brinnande intresse för fotografering. Men jag är en av de med ett brinnande intresse för att läsa din blogg och titta på alla underbara bilder du lägger ut här!
Puss & Kram

Annelie A. sa...

Har också alltid använt mig av Extra Film =) Men har de bytt namn alltså? Det har jag missat! Undrar om man kan framkalla film där fortfarande? Var ganska sen med att skaffa digitalkamera och hade vanlig film tills för 3-4 år sedan då jag skaffade en digital. Men nu har hittat 2 gamla filmrullar som jag skulle vilja framkalla ;-)

Annelie A. sa...

Jättesnyggt med sånt där "Fotoställ" förresten =)

Stina sa...

Vad dom hittar på finurligheter nuförtiden!

A home far away sa...

Hejsan!
Jag har ju en backdrop i vitt o svart precis som man har i en studio fast min är bara 1,5 m, så jag ska kunna bära den med mig.

I just detta fall med fotot på Sivert så stod jag på balkongen och han låg innanför med den vita bakgrunden bakom sig.Det regnade så ljuset var inte det bästa, liksom i Sverige just nu kan jag tänka mig, så det är viktigt att placera dom så ljuset faller på dom:)

Lycka till med fotograferingen!