söndag 22 november 2009

Ridskola på Clarebergs ridklubb

Idag var det dags för ridskola på Clareberg. Eller rättare sagt ledgrupper, som det kallas när barnen är under 7 år. Vi fick sällskap av grannarna Emma och Lisa. Emma skulle också rida för första gången och tjejerna var riktigt förväntansfulla. Emma var bestämd på att rida Julle, en söt gammal ponny, som faktiskt var en av de små ponnier jag själv red på som liten flicka uppe i Larseredsstallet, men tyvärr knep en annan tjej honom så hon fick rida Olle, en "Pippi"-häst som verkade vara väldigt snäll. Hannah valde kusin Julias favorithäst, Grannus. Det är en riktigt fin ponny och Hannah såg så mallig ut när hon red där inne. Det verkade som hon hade mer energi till att lyssna på ridläraren också, för idag koncentrerade hon sig duktigt när ridläraren gick igenom dagens övningar, som var att rida över bommar och rida slalom. Lektionen avslutades med att de som ville fick trava och det berömda kärlekskliet kom kilandes upp i näsan när jag såg Hannah skutta omkring som en vante uppe på Grannus rygg. Men så söt hon var då!

De fick även göra balansövningar, som att sitta med armar uppåt sträck, framåt och bakåt, sen fick de försöka nå sina ben och nå hästens öron. Faktiskt kom det, trots att hon inte är mitt eget barn, lite kärlekskli i näsan när Emma tog sig för sina egna öron istället för hästens...

1 kommentar:

Anonym sa...

ha ha ja det var för roligt med Emma nu fick jag mig ett garv till:-)
De var sååå söta de små ryttarna.
kram Lisa