söndag 8 november 2009

Fars dag!

I morse fick jag sova till nio och det var så SKÖNT!! Jenny och Elias kom vid 09:45 och vi åt frukost tillsammans. Elias gjorde dock allt för att slippa, han var helt rabiat. Kanske för att han ansträngt sig så och varit så duktig hemma hos moster Jenny. Han hade somnat vid 19:30 och vaknat vid 03-tiden och fått välling och sedan somnat om till 07:30 - skönt för henne, men varför i hela fridens namn kan han inte sova så bra här hemma? :-)

Han drack en halv mugg yoghurt till frukost, sen gav han upp. Likaså jag. Vid lunch-tid åkte vi hem till våra föräldrar och firade fars dag, pappa fick några lotter som kanske gör honom några kronor rikare! :-)

När det var dags att åka hem var det ganska sent (13.30) och Elias hade inte sovit middag. Han somnade i bilen på väg hem och jag insåg att vi inte skulle hinna att åka och köpa farsdags-present till Anders innan det var dags att hämta Berit och Hannah på stationen, så jag vände tillbaka hem till mina föräldrar och lämnade en sovande Elias i mammas säng, sedan åkte jag till Backaplan - helt utan idéer. Jag gick planlöst in på Wettergrens för att kolla eventuella ljudböcker och kom på att jag behöver ett nytt pennfack, så jag gick upp på övervåningen. Där såg jag alla fina anteckningsböcker och fick en briljant idé - en "Goda idéer"-bok till Anders!! Han har ju så himla många bra idéer, bland annat har han ju gjort en riktigt bra ställning till vår takbox, likaså byggde han barnvagnsrampen. Han har många idéer som faktiskt skulle kunna funka bra i praktiken, men när tiden inte räcker till att göra handligar av sina tankar så funkar ju boken som ett väldigt bra minne!! Det fanns dock ingen RIKTIG sådan bok, men jag fick hjälp av en urgullig expedit som hjälpte mig att leta fram snyggt anteckningsblock, utstansade bokstäver, teckningspennor, suddgummi, pennvässare och ett väldigt snyggt och diskret pennfodral.

Jag köpte ett litet kort och sedan åkte jag hem till mina föräldrar där Elias fortfarande låg och sov. Jag satte mig vid köksbordet och fixade till presenten och efter en stund kom Elias smygandes upp med nappen och Snoken (som vanligt). Då hade han inte ätit något ordentligt, för vällingen i bilen hem ratade han. Han var på ett uselt humör och var väldigt svårflörtad. Försökte ge honom smörgås, men nej. Han gick och småpruttade hela tiden och det luktade förfärligt. Jag trugade i honom en halv flaska välling, sedan tog han morfar i handen och sa "Kom" och fick honom att bära ner honom i källaren för att leka med leksakerna. Efter en stund ropar min pappa att det luktar "härligt" där nere och jag gick ner och bytta dagens första bajsblöja. Han brukar vara uppe i fyra stycken vid den tiden på dagen.

Vid halv fem åkte vi in till stan för att hämta Berit och Hannah på stationen, han var väldigt glad och upprymd och tyckte det var väldigt spännande att titta på tågen, men när Hannah kom för att krama honom och bli fotograferad med lillebror (farmor hade vår lilla kompaktkamera med sig) så skrek han i högan sky och ville inte ALLS, vilket gjorde Hannah lite ledsen, såklart. Vi åkte hem och jag bjöd på pizza, vilket piggade upp båda barnen och även farmor! Vi badade sedan barnen och lekte en stund.

Vid 19:15 stegade Anders innanför dörren och alla var väldigt glada att se honom, men den som var överlycklig, det var Elias. Anders fick öppna paketen och sedan var det bums i säng för barnen!

Jag är jättetrött men väldigt lycklig över att ha hela familjen hemma igen, nu känner jag mig hel.






1 kommentar:

HEMLÄNGTAN sa...

Så fin boken blev. Jag tyckte det var en jättebra fars-dag present. Jag älskar ju block!!!
Ha en bra dag!
Kram Jenny