onsdag 18 november 2009

Det är inte lätt att få det rätt...

På föräldramötet i måndags uppmuntrades vi att låta barnen ta med sig böcker till förskolan, eftersom bokbussen inte kommer så ofta och att omväxling förnöjer. Jag tog fasta på detta med bokläsning, eftersom jag tycker det är en viktig del. Igår fick Hannah ta med sig två böcker, hon valde "Barbapapas skola" och "Hitteboken" och hon berättade igår kväll att alla barnen tyckte väldigt mycket om Hitteboken.

Idag ville hon ha med sig två nya, och jag följde med henne upp på rummet för att välja ut två lämpliga böcker. Hon stod länge och letade, hon tog först "Mera monster Alfons" och sen fortsatte hon leta. Och leta. Och leta. Till slut frågade jag henne vilken bok hon letade efter.

- Jordgubbslandet. Den där roliga boken.
- Menar du någon bok med Pettson och Findus?
- Nej, den om jordgubbslandet.
- Men älskling, vi har ingen bok som heter "jordgubbslandet"?
- Jo, jag LOVAR!
- Men vilken bok MENAR du då, vad handlar den om?
- Om pojken som flyger ut genom fönstret, såklart!
- Jaha, menar du DENNA?! sa jag och pekade på en bok i hyllan
- JAA! Där är den! sa Hannah och tog fram "I skymningslandet"...

Det är skillnad på jordgubbsland och skymningsland, men det spelar ingen roll. Hon gjorde min dag och gav mig ett sånt härligt kärlekskli i näsan...

2 kommentarer:

A home far away sa...

Vilken härlig förväxling av boktitlar:) så gulligt!

Trevlig helg!
Kram Gunilla i Singapore

Matilda sa...

åh den där gamla fina boken! den väcker värme i mig av nostalgi, medan jag inte alls kommer ihåg vad den handlar om! konstig kombination alltså! haha!

sv: ja det ska bli supermysigt!!