onsdag 4 november 2009

Förkylning - igen!

Igår satt jag och nös hela eftermiddagen, Johanna som sitter bredvid mig flyttade sig längre och längre ifrån mig och skrattade när jag såg förnärmad ut.
På bussen hem bröt det ut. Kli i halsen, huvudvärk och rinnande näsa. Jag kom hem en stund innan resten av familjen, så jag försökte vila då.

Anders och Elias kom hem själva, eftersom Hannah fick följa med Melvin hem och leka, hon blev även bjuden på middag där. Eftersom jag inte kände mig så värst pigg var jag inte heller så pigg på att laga någon mat, så jag föreslog thaimat för Anders, som tyckte att vi mycket väl kunde passa på, nu när Hannah ändå inte skulle äta hemma! Jag åkte iväg och köpte två kyckling-rätter. När jag kom hem hade Anders börjat baka bullar - igen!! Jag förstod inte riktigt vad han fick sin energi ifrån, men han sa att det kanske var för att vi slapp tänka på maten.
Vi åt middag i lugn och ro medan degen jäste och sedan tog jag med Elias på en kvällspromenad med ficklampa (det var jättespännande!) för att hämta Hannah hemma hos Melvin.

Vi kom hem och då hade Anders fått in första plåten i ugnen. Jag satte på Elias pyjamas, gjorde välling och läste bok, sedan var det Hannahs tur. Jag bad Hannah om att få slippa läsa bok, eftersom jag hade så ont i halsen, så hon gick ner och bad pappa göra det istället, så jag gjorde iordning i köket efter bagaren och barnen somnade rätt så snart efter det. Jag tittade på Ugly Betty och vi smaskade i oss några nygräddade bullar innan vi gick och lade oss.
Vid 23 vaknade Elias med sitt panikskrik igen, ingenting hjälpte och han var spänd som en fiolsträng! Åh, vad arg han var på oss och vi stod helt handfallna. Till slut tog vi in honom till oss och han lade sig ned. När jag sedan gjorde misstaget att lägga en bit täcke över hans fötter blev han lika arg igen och skrek så jag trodde han skulle väcka grannarna - vilket han kanske också gjorde?
Sen fick han syn på vällingflaskan som vi försökt truga med ett antal gånger, satte sig upp och drack den medans han fortsatte sova. Sedan lade han sig för att sova på kudden som om ingenting hade hänt. Efter en stund bar Anders in honom till sin säng igen och där sov han till ungefär 05.00 då jag hörde några jämrande "oj, oj...oj, oj".
Jag gick in och såg att han letade efter nappen. Jag gav honom den, han sa "tack, tack" med nappen i mungipan och sedan fortsatte han sova till 06.17. Han är en jäkla unge till att leva rövare på nätterna!! Hjälp.
Tur i oturen att jag ska vara hemma från skolan idag, så jag kanske kan vila upp mig lite under dagen. Just nu sitter jag med en kopp te och en bulle för att sätta igång att läsa Obduktionslagen.
Idag skulle vi fått titta på en inspelad obduktion och ja, det låter kanske läskigt, men jag tyckte det skulle vara så intressant att se, men det missar jag ju. Hoppas det kommer ett annat tillfälle!
Sedan är det lite medicinsk terminologi som jag ska ta tag i, samt att skriva om två stycken texter och förenkla språket. Våra lärare sparar inte på krutet direkt...;-)

Inga kommentarer: