onsdag 11 november 2009

Korta sms och vaccination

När jag idag satt i skolan och pluggade medicinsk terminologi, latin till svenska med grekiska morfem inblandat på ett hörn fick jag ett SMS. Inte från vem som helst, utan MIN PAPPA! Det händer i princip två gånger om året. Som vanligt var han väldigt kortfattad:

- Hämtas ?
- Ja, tack gärna! Jag slutar 15.00, skrev jag
- Molins? (skolan ligger på Molinsgatan)
- Ja, precis. Schysst!

Jag och min klasskamrat Gaby, som också bor här i området, fick skjuts av min pappa hem. Och det var inte för att vara snäll som han skjutsade oss, utan för att förspilla lite av sin dyrbara tid som rastlös pensionär! (Mamma var på sitt fd. jobb och fikade med sina fd. arbetskamrater)

Vi lämnade av Gaby vid Sibylla-kiosken och sen följde pappa med till Elias förskola, där vi möttes av en väldigt bedrövad pojke i famnen på en av pedagogerna, med nappen i munnen och snoken under armen. Jag undrade så klart varför han såg så ledsen ut, han var ju alldeles blöt om kinderna och snoret rann. Det var inte så farligt, berättade pedagogen då. Han hade bara bitit sig i fingret när han åt mellanmål....

Jag och Elias promenerade hem medan pappa hämtade Hannah och hon fick åka med i hans bil. När jag kom hem ringde de från Hannahs förskola och frågade vilka skor Hannah hade med sig hem. Det visade sig att Hannah fått på sig Miltons skor. Jag lånade pappas bil och åkte och bytte skor. När jag satt i bilen på väg hem kom jag att tänka på att initialerna i de stövlar jag lämnade tillbaka inte alls stämde överrens med Miltons, utan med Vincents, så jag gissar på att Vincent har Miltons skor, Hannah fick med sig Vincents och Milton fick på sig Hannahs...nåja, nu har iallafall HANNAH med sig rätt skor hem!

Hannah bjöd in morfar på bulle (som BARA hon hade bakat) och under tiden vi tinade bullar kom Anders in genom dörren så han blev också bjuden på bulle (som BARA Hannah och pappa hade bakat)...

Pappa åkte hem strax efter fikat och jag började fixa med maten. Båda barnen åt superbra idag, jag är jättenöjd. Dock har Elias inte visat sig från sin bästa sida, han är otroligt skrikig och bråkig och det var precis så dagen började, så jag gissar på att den kommer avslutas på samma sätt. Jag pratade med Hannah om vaccinering under middagen idag och hon är positivt inställd, eftersom Melvin och Linnea redan vaccinerats. Jag går halvdag i morgon så vi ska ner till vårdcentralen i Kärra och vaccinera henne. Det enda Hannah är orolig för är att Elias ska bli sjuk, eftersom han inte får vaccineras...

Nu är det dags att natta barn!!

Inga kommentarer: