söndag 29 november 2009

Kusinbesök å kompisbesök

Igår var en fullspäckad dag, trots att vi inte hade några som helst ambitioner! Det började med att jag åkte till Amhults torg för att handla på ICA Maxi och för att titta efter julgardiner, eftersom de till vardagsrummet hade krympt i tvätten förra året, vilket jag märkte först när jag strukit dem och satt upp dem i fönstret på morgonen igår!!. Jag gick in i en jättefin butik och hittade ett par jättefina gardiner. Frågade tjejen i butiken vad de kostade och hon svarade 69 kr/m, vilket jag tyckte var jättebra pris, så jag slog till. I kassan bad hon mig dock om 929 kronor och jag fick dåndimpen när hon sa att hon sagt 169 kr metern, inte 69 kronor. Fan att höra illa! Jag blev så stum att jag köpte dem ändå och ringde Anders så fort jag kom utanför med gråten i halsen och ångest. Han tyckte dock inte det var så farligt och lugnade mig så snällt, så jag fortsatte in på ICA Maxi.

På vägen hem svängde jag in på Andalens lampor och köpte två julstjärnor, det var så himla bra för de kunde både sättas på sladd och hängas upp och även sättas på lampfot. Vårt rum fick den hängande stjärnan och Elias rum fick den på lampfoten.

Barnens farmor kom strax efter lunch, precis i samma veva som Elias vaknade från sin tupplur. Elias var på ett grinigt humör under hela eftermiddagen och till slut chansade jag på att ge Ipren och efter en halvtimma var han som vanligt, så jag gissar på ont någonstans, eller feberkänning. Hannah var inte heller på sitt bästa humör, men på slutet surnade jag till och hon skärpte sig. Farmor, vårt lyckopiller, åkte hem med nyfunnen energi och lämnade oss efter att vi lovat att ringa på tisdag, då barnen öppnat sina första julkalender-paket från julkalendern som hon hade med sig ner.

Jacob kom en timma senare och de små barnen var lyckliga över sitt kusinbesök. Jag skjutsade min storasyster till Kungälv dit hon skulle på julbord med jobbet och sedan åt vi middag i form av revben med pressad potatis och bearnaisesås. Barnen fick sedan lördagsgodis, Elias somnade dock som vanligt vid 19.30 trots en liten sockerkick! Han sa bara "houva", lade sig på kudden, kramade Snoken och nöjde sig med att bli nedbäddad under täcket. Jacob och Hannah fick dock vara vakna till 21, då filmen Bolt var slut.

Natten var lugn, såpass lugn att jag vaknade klockan sju av Elias och jag var så utvilad att jag bokstavligen skuttade ur sängen och gick ner med honom, trots att det egentligen var min sovmorgon. Fixade kaffe till Anders, sedan gjorde jag iordning köket inför pepparkaksbaket. När jag vid 8-tiden tröttnade på de sovande barnen och gick upp för att väcka dem finner jag dem liggandes i Jacobs säng, där Jacob läser bok för Hannah! Hannah var mäkta imponerad av storkusinen och lyssnade andaktigt. Elias ville också vara med, men lyssnade inte lika hänfört som sin storasyster. Vi gick rätt snart ned till köket för att börja baka pepparkakor, vilket barnen tyckte var jättekul. Elias åt mest pepparkaksdeg av oss allihop och vid 9-tiden kom min storasyster och vi åt den smaskiga adventsfrukosten som utlovats.

Jag gick ut på en promenad med Elias, eftersom solen sken från klarblå himmel. Jag hade som plan att gå runt dammarna, låta Elias leka lite på vägen och ta några bilder. Men halvvägs runt dammarna ser jag att Elias sitter och nickar till, så det var bara att luta honom bakåt, låta honom sova och gå hemåt igen! Jacob och Jenny hade hunnit åka hem, så vi åt en enkel smörgåslunch innan det var dags att åka till Plantagen för att köpa Amaryllis, julstjärnor en gå-bort-blomma till familjen Glimmerfelt. Jag hann även med att skämtsparka min mamma i rumpan på Plantagen och skänka pengar till två tjejer från Kärra IF som stod och sjöng i entrén.

Vi blev varmt mottagna av Linnea, Lukas, Mathias och Annica. Hembakt bröd med kaffe började vi med, sedan gick vi på glöggen, jag tror vi blev bjudna på fyra olika sorter! Pepparkakor med mögelost, lussekatter och julmust bjöds vi också på! Barnen lekte så fint, Lukas sjöng midnatt råder, Mamma Mia och Ser du stjärnan i det blå. Han är bara fem dagar yngre än Elias, men är GRYMT duktig på att prata!

Vid 18-tiden drog vi oss hemåt, men kände snabbt när vi kom hem att maten inte skulle hinna bli klar innan barnen kollapsade, så vi fixade till mannagrynsgröt som barnen åt med god aptit och sedan var det dags att bada för att sedan hoppa i bingen och sova inför den stundande måndagen...

Imorgon är det utvecklingssamtal för Hannah och det kommer nog inte vara några större överraskningar!



Jacob läser för småkusinerna...

Hoouva! (Elias ord för Sova!)

Elias bakar pepparkaksängel...

Koncentrerad Jacob

Sötnosar!



Adventsfrukost!



Singstar, såklart!

Här är vi hemma hos Linnea & Lukas och bygger koja under trappan!

Annica lyckades gömma sig, omedvetet...:-)

Gott, gottigottgott!

Så här kul kan man ha med en upp- och nedvänd pall!

Spelar MEMO innan vi åker hemåt...
(Ingen jäääättebra bild, men åtminstone är jag med på den!)



Mannagrynsgröt vid adventsljuset...

Inga kommentarer: