tisdag 26 januari 2010

Underhållning och VAB

Under dessa dagar då vi vabbat sedan i fredags mer eller mindre, så har vi ju hunnit umgås bara vi fyra och vissa stunder har jag och Anders känt att barnen klättrar på väggarna av rastlöshet, andra stunder har Hannah kommit på en idé som hon dragit in Elias i och de har lekt jättefint tillsammans.

I söndags förmiddag fixade Hannah till en orkester med hjälp av kastruller, kastrull-lock och vispar och utnämnde samtidigt mig till sångare. Jag fick inte sjunga bebissånger som Bä bä vita lamm, utan bara vuxna coola sånger. Som "Kom och ta mig långt härifrån" och "Fyra bugg och en coca cola". Hon har ju helt klart spelat för mycket SingStar...;-)

Igår eftermiddag, innan jag började känna mig dålig, gick jag och Elias ut på en promenad. Han hade då knappt varit ute på hela helgen, så då kände jag att det liksom var dags. Vi tog pulkan och åkte på grusvägen bakom huset ända ner till långa backen över bäcken, sedan in i bostadsområdet bakom förskolan och sedan ner mot Tolseredsvägen innan vi svängde hemåt igen. Vi stannade då till vid bäcken och tittade ner i det lilla, lilla hålet där vi såg vattnet rinna förbi och vi kastade i några pinnar. Varje gång vi gjorde det vinkade Elias och ropade "Hej då, pinne!". Vi tog sedan vägen förbi lekplatsen där jag gungade Elias och han tog även några vändor i rutschkanan innan vi gick genom skogen hem. Då hade vi varit ute en timme och Elias händer var iskalla när vi kom in, likaså fötterna. Funderar på om inte hans skor börjar bli för små...

I eftermiddags när vi skulle fixa iordning den vegetariska lasagnen ville båda barnen vara med. Hannah ville dock inte hjälpa till att göra lasagne, hon ville baka en kaka. Då jag protesterade och sa att vi bara kunde göra en maträtt åt gången, sa hon att hon menade att vi skulle baka en kaka på låtsas. Hon hade då redan tagit ner sin batteridrivna elvisp och med sin lillebrors hjälp fixade hon ihop en "smet" av halstabletter (med plasten kvar runt), ett tunt skosnöre, en skiva champinjon, vatten, vitlök och färsk basilika...

Hon fick sedan en idé om att bygga om sin skateboard till bil, men där tog lusten att hjälpa till slut för oss andra tre, så hon gick upp på sitt rum med sin skateboard och tjurade och sa att hon INTE skulle rita på sin skateboard, men hon skulle göra något annat coolt. Minsann. Resultatet av Hannahs skateboard makeover ser ni nedan...

"Hej då, pinne!"

Sötaste, SÖTASTE!

Giiingaaa!

Så här kan man också somna...

Winges orkester!

"Men, MAMMA! Vad gör du med min SNOKEN?!"

Han stod och tittade på tvättmaskinen LÄNGE och knackade på luckan flera gånger innan han gav upp och satte sig ner och väntade på att tvättmaskinen skulle bli klar.
Ingen - och då menar jag INGEN, kommer undan min magsjuke-sanering!!


Ja, här är resultatet av Hannahs skateboard makeover...:-)
Sötaste och finurligaste uppfinningen någonsin, enligt hennes partiska mamma!

1 kommentar:

1906 kvm sa...

Härliga ungar. klart att snoken också måste tvättas. Simone blir inte glad när jag tvättar hennes snutte... men vad göra när den luktar sunk? ;-)