söndag 27 september 2009

Sova över...

Igår frågade vi Eva & Daniel om de ville komma över på en bit mat på kvällen och det ville de gärna. Jag och Hannah bestämde oss för att åka och handla tillsammans och vi styrde kosan mot Ica Maxi i Angered. Trots att det är lönehelg var det inte särskilt mycket folk och det gick riktigt bra där inne och Hannah var jätteduktig. Hon satt i barnsitsen på kundvagnen hela tiden och scannade varor. För varje vara som jag bad henne scanna sjöng hon "Scanna banan, klonk klonk, scanna banan!". :-) Det tog lite mer än två timmar att handla, för under tiden fick vi ändra den planerade middagen två gånger eftersom varor som jag verkligen trodde skulle finnas på Ica Maxi i Angered inte fanns. På en lördag. I lönehelg, då tycker man ju de borde ha fullt i butiken. Men iallafall, sedan var det dags för Systembolaget och då var vi tjugo minuter sena, de hade stängt kl. 14. Det innebar att vi var tvugna att ta oss till Backaplan, eftersom Systemet stänger kl. 15 där. Hannah började bli trött så jag lovade att hon skulle få gå ut och sätta sig på bänken utanför kassorna när jag ställde mig i kön. Kön var LÅNG, men hon satt där, faktiskt så länge att hon SOMNADE. Så jag fick bära henne till bilen och hon sov hela vägen hem...Vi fixade till middag trots en väldigt gnällig Elias. Vi försökte locka med den nyköpta filmen med Pettsson & Findus, men neeeej då. Till slut lugnade han iallafall ner sig och vid 17.30 kom Julia med sin familj. Jag och Eva hade tidigare på dagen bestämt att Julia skulle sova över hos Hannah, men det berättade vi aldrig för Hannah förrän Julia kom med sin kudde och ni må tro att Hannah blev glad!

Vi åt fläskfilé inlindad i parmaskinka med potatisgratäng och färsk grön sparris och alla mumsade glatt i sig. Barnen lekte fint, Elias däckade vid 19-tiden. Julia och Hannah hade svårt att komma till ro och somnade inte förrän strax efter 21.30 då Eva, Daniel och William gick hem. Då var William fortfarande igång och idag fick jag höra att han gett dem sovmorgon till 08:45!

Natten flöt fint och tjejerna kom in vid 07.20. Vi åt frukost tillsammans, men Hannah reagerade snabbt på den något korta natten genom att vara riktigt elak och trotsig och när jag väl fått ut barnen i trädgården slutade det hela med att Hannah puttade omkull Elias och Julia fick gå hem för Hannah fortsatte slåss och skrika trots att jag tog in henne och bad henne att be om ursäkt och krama Elias. Hon fick ännu ett utbrott och fick gå upp på sitt rum, dit jag sedan gick med banan och ett glas mjölk och först då lugnade hon ner sig. Hannah gick, efter att ha bett Elias om ursäkt, över till Julia och lekte en stund och kom sedan in för att äta lunch och ta det lugnt en stund. På eftermiddagen blev hon inbjuden att leka hos Melvin så hon och jag tog en promenad över dit och trots att jag egentligen hade tänkt gå hem bad Hannah mig att stanna, så det gjorde jag. Barnen lekte väldigt bra några timmar, men sedan sa Hannah att hon ville gå hem och då gjorde vi det.
När vi kom hem så hade vi inte varit hemma mer än tio minuter då min storasyster kom på ett väldigt trevligt spontanbesök. Hon stannade på middag och hon spelade även spel med Hannah och busade gott med båda barnen!

Nu har vi badat Elias och barnen ska sova. Anders åker till Tyskland i morgon och jag är ensam med barnen till på tisdag kväll. Även om det kommer gå bra känns det alltid lika tråkigt när han ska åka iväg!

Parmainlindad fläskfilé med färsk grön sparris

Killarna låter sig väl smaka! :-)

Lilla söta William!

De fina tjejerna!

Julia var lite mörkrädd så Hannah fick ligga nere på golvet med henne! Bästa kompisar, såklart...

Inga kommentarer: