lördag 23 juli 2011

Ofattbart.

Igår när jag hämtade kofoten i garaget stannade jag till vid grannarna Eddy och Maria. De frågade var barnen höll hus och jag sa att de var i Oslo tillsammans med Anders. Då spärrade Maria upp ögonen och frågade om jag hört något från dem, med tanke på vad som hänt. Jag fattade ingenting, men så berättade hon att det hade varit något slags terrordåd vid regeringskvarteret i Oslo. Jag rusade in och kollade Aftonbladets hemsida och bilderna som mötte mig var ingen trevlig syn. Jag kände mig förhållandevis lugn med tanke på att Anders och barnen inte var i centrala Oslo, och jag fick ett SMS om att de hittat Peppes pizzeria med hjälp av GPS'en. De hade inte märkt något förutom att de trott att det började åska. Jag drog en lättnadens suck och fortsatte skruva trall.

Jag vet inte varför, men jag tog inte till mig vad som hade hänt. Jag tänkte inte så mycket, jag bara fortsatte. Men så fick jag ett sms från grannen Linda som frågade hur det var med oss, om vi var i Oslo och då gick jag in igen på Aftonbladets hemsida. Läste om dödsskjutningarna på Utøya och rös till. Mer var det inte. Men i natt har jag drömt farliga drömmar, äckliga, pulshöjande och fruktansvärda drömmar. Fick SMS från Anders igen i morse, de kommer hem idag.

Jag finner verkligen inga ord för vad som hänt i Oslo. Hittils 7 döda inne i Oslo, 84 döda ungdomar på Utøya. Fy fan, vilken människa. Men har han verkligen planerat allt själv? Och varför...

Allt är så ofattbart. Norge har fått sitt eget "9/11" och jag kan på inget sätt tillräckligt uttrycka mina varmaste tankar till vårt grannland och dess offer...

1 kommentar:

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Finner inga ord för att beskriva det hemska som hänt. Måste ha varit fruktansvärt att ha sina nära och kära i Oslo innan man får vetskap om att de är välbehållna. Tänder ett ljus och sänder en tanke till alla drabbade och anhöriga i Norge.

Kram Emma - Emmas Vita Drömmar