torsdag 21 juli 2011

Marängtårta

På begäran, här kommer receptet på marängtårtan jag gör till alla möjliga högtider! (Bland annat Hannahs 4-årsdag på midsommarafton 2009!)

  • Separera 4 äggvitor från gulorna, lägg gulorna i en annan skål.
  • 3 dl socker
  • VISPA HÅRT, man skall kunna vända upp och ner på bunken utan att marängen åker ut.
  • Rör ner 3 dl rice crispies
  • Grädda på plåt, utsmetat på smörgåspapper. 65 minuter, 125°. Man ska kunna "knacka" på marängen, då är den färdig.
  • 4 äggulor
  • 1 dl socker
  • 1 msk mjöl
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 tsk vaniljsocker.

    Rör ihop i kastrull, sätt den sedan på spisen, svag värme. Detta skall sedan värmas tills det blir en tjock smet, men den får absolut INTE KOKA, då koagulerar äggen!
När detta har svalnat något, rör ner 100 gram margarin och smeta sedan ut detta över halva delen av marängbotten, lägg sedan andra halvan ovanpå. Vispa grädde, lägg ovanpå med hallon, vinbär eller andra bär. Jag tycker inte om svarta vinbär eller jordgubbar på denna tårta, men det är ju en smaksak!

Hannah fyller 4 år, vi firar med marängtårtan...:-)

6 kommentarer:

Camilla sa...

Oj, oj, oj va smart du är som lägger ut receptet ;) Då behöver ju inte det alltid vara du som gör den! PS. Sluta aldrig blogga, jag älskar att läsa den och jag har den som en app på min feleton♥

// Milla

3s sa...

den här ska jag baka till kalaset imorgon, absolut! Hur många räcker en sån till tro? kram vännen

Ulrika sa...

smaskens!
rice crispies är det samma som "puffat"ris? Ska verkligen testa denna :)

3s sa...

Rapport från kalaset: Dundersuccé!!!
Vilken underbar tårta, tack för att du delar med dig av receptet på denna nya favorit. :)

Cissi sa...

Ulrika: rice crispies är ett flingpaket, det där med tre tecknade figurer på!

Ulrika sa...

aaa, misstänkte det i efterhand men det blev gott ändå :)