söndag 11 oktober 2009

Sköna Söndag!

Dagen började 05:20 med att Elias skrek och grät och hade feber (38.2 med örontermometern, vi lägger alltid på en halv grad, så vi gissar på att han var uppe i 39° då). Vi gav honom Ipren, sen gick jag ner med honom på nedervåningen, eftersom Anders hade sovmorgon. Vi hade faktiskt en otroligt mysig morgon, vi låg i soffan och tittade på barn-TV, fixa med tvätten (Elias fick hjälpa mig att hälla i tvätt- och sköljmedel och sortera tvätten), vi sorterade hörnskåpet och vid halv åtta kom Hannah ned, glad som en lärka. Vi gjorde frukost medans Anders drack kaffe i sängen.
Vid halv elva åkte jag och Hannah iväg till Backaplan för att köpa ridvantar till henne. På vägen hem fixade vi lunch på Mc Donalds. Det var meningen att mina föräldrar skulle komma upp och ta hand om Elias under tiden vi var i stallet, eftersom Anders gärna vill följa med och titta. Men eftersom Elias hade feber i morse och är lite snorig, så fick de hoppa över barnvaktandet idag, eftersom de ska resa bort om två veckor och inte vill riskera något i onödan.
Ridningen idag gick över förväntan! Hannah var enormt duktig och hon red en liten ponny vid namn Alf idag, som var jätteduktig han också. De fick prova på att rida i lätt trav idag, vilket inte alls är så lätt som det ser ut, iallafall inte i början! Men Hannah fick kläm på det riktigt bra och på detta skulle de ju rida slalom i lätt trav också! Hon har fått riktig pejling på det där med vänster och höger och när hon satt där i trav och skuttade upp och ned samtidigt som hon styrde ponnyn förbi tunnorna blev jag så stolt att jag fick "kärlekskli" i näsan!!

Efter ridningen åkte vi hem till mina föräldrar, där jag skulle möta upp mina systrar för att diskutera hur och när vi ska åka till New York. Hannah fick sällskap av kompis Melvin och båda tyckte nog det var lika roligt att ses på annan plats än hemma hos någon av dem. Det var ju säkert jättespännande att få sitta nere i källaren och klippa och klistra vid "kontoret" som min mamma fixat! Han blev upphämtad av Linda och Fredrik vid fyra och då åkte jag och Hannah hem för att hämta handlarlistan och sedan vidare till ICA MAXI. Det gick enormt smidigt idag och jag är så lycklig för detta med självscanning!! Hannah och Elias fick även varsin svart dunväst att ha nu i höst och även till våren nästa år. Hannah var som vanligt jätteduktig i affären och fick en krona att använda i tuggummiautomaten utanför kassorna!

Vi kom hem och alla fyra hjälptes idag åt att göra en smarrig tacopaj! Elias åt så där, men han har samtidigt småätit hela eftermiddagen, eftersom han inte äter så bra nu när han är förkyld. Hannah däremot åt med god aptit och kastade i sig de sista tuggorna efter att vi bestämde oss för att gå ut till garaget och hämta plastkruka och fat till projektet "Ekollon" på förskolan i morgon. Vi fick tidigare i veckan ett mail från pedagogerna:
"Som alla vet har vi varit mycket i skogen med era barn. De har visat stort intresse för eken och ekollon. Därför har vi bestämt oss för att fördjupa oss i detta. Vi vill att alla barnen tar med sig en egen liten plastkruka med fat under nästa vecka."
Vi gick ut för att leta, men hittade inget som riktigt passade så vi gick över till Lisa och Daniel och knackade på och Lisa hittade två små söta krukor i zink som förhoppningsvis går lika bra som plast, eftersom de inte heller går sönder så lätt!

Kvällen avslutades med gemensamt bad för barnen, men fick ett abrupt slut då Elias inte alls såg ut att må särskilt bra. Han började skaka och gråta och när jag tog upp honom blev han lite "strimmig" över kroppen och lite blå om läpparna, så han fick snabbt på sig blöja, i sig Ipren och på med t-shirt och sedan välling i sängen. Han blev väldigt nöjd av att bli "kåldolme" i sitt täcke och med Snoken som stöd för vällingen somnade han väldigt snabbt. Plutten, hoppas han mår bättre i morgon! Det blir dock jag som blir hemma i morgon, iallafall på förmiddagen, eftersom jag har sådan tandvärk att jag måste ringa tandläkaren så fort de öppnar i morgon!

Hannah fick en bok i sitt Happy Meal idag - Kan du vissla Johanna - och den ville jag gärna läsa för henne, men efter att ha läst ungefär 15 sidor började Hannah skruva på sig så vi tog en paus precis när de skulle börja bygga en flygande drake, så får vi fortsätta i morgon. Nu sover även hon och jag ska gå ner till min älskling och kramas lite! :-)


Hannah på Alf!

Melvin och Hannah kröp upp i en av de mysiga fotöljerna hos mina föräldrar och började bläddra i böcker...


Inga kommentarer: