lördag 31 oktober 2009

Åby upplevelsebad och våfflor!

I morse lade jag försiktigt fram förslaget att åka till något äventyrsbad med barnen idag och Anders nappade (efter en kopp kaffe till) på förslaget och efter frukost packade vi våra väskor. Jag sa till Elias att vi skulle åka och bada, han gick upp för trappen och stog länge och ropade vid badkaret. Jag försökte förklara att vi skulle till ett jättestort badkar, visade honom till och med bilderna från simhallsbesöket i Norge, men han förstod inte alls och han blev REDIGT förbannad när jag lade ner hans badbyxor i väskan. Han svalnade dock av något när vi satte oss i bilen och båda barnen var på riktigt bra humör när vi kom till Åby upplevelsebad. I kön till kassan, framför oss stod en välbekant person - min tremänning/syssling/mammas kusinbarn, Kristin med familj. Det var jättekul att ses efter så många år och hon var sig precis lik! Hennes pojkar hade dock väldigt bråttom in och väl inne på badet fanns det inte mycket tid att prata. Det var hur som helst kul att ses!

Jag tog Elias, Anders tog Hannah och bytte om. Elias var jätteskeptisk när vi gick in för att duscha och sätta på oss badkläder, men när vi kom ut i simhallen, HERREGUD vilken lycka! Han stod och hoppade på stället, skrattade och skrek, pekade och skrattade ännu mer! Han drog mig i handen och ville ner i vattnet med EN GÅNG! Oturligt nog hade vi glömt båda barnens armpuffar hemma och vi köpte bara till Hannah, eftersom vi gissade på att Elias bara skulle vara på grunt vatten i "baby-bassängen".
Han hade behövt sina armpuffar, om man säger så. Vilken vildbase till son vi har!! Helt galen! Helt galet lycklig! Han sprang runt i vattnet, hoppade, hamnade under, skrattade när han kom upp till ytan, skvätte vatten, tryckte på kranar och knappar, åkte rutschkana och flörtade med andra barn och föräldrar. Han kastade slängpussar omkring sig, vare sig det fanns någon mottagare eller ej!
Hannah och jag åkte stora vattenrutschkanan (det fanns tre st, vi tog den lättaste) men det blev bara ett tillfälle, hon är inte särskilt glad i att komma under vatten. Hon tyckte dock det var väldigt roligt och vi hade svårt att slita barnen därifrån efter ungefär 1½ timma. Vi tog sedan bilen några hundra meter till McDonalds och där åt barnen med god aptit. Elias somnade sedan i bilen på väg hem och sov i närmare tre timmar. Hannah tittade på film, åt lite lördagsgodis och ritade. Jag och Anders låg i vår säng, Anders tittade på TV och jag slumrade till.
Vid 17-tiden fixade jag middag, det blev Pesto-kassler med pasta idag, vilket tilltalade mig och Anders, men inte barnen. Eftersom jag ville ha lite lördagsmys pga missat fredagsmys med familjen igår, så bortsåg jag från att barnen ätit dåligt och vi ställde oss sedan och gräddade våfflor, med sylt och grädde till. Mums!
Kvällen bjöd på två "trick or treat", Hannah var hur glad som helst, fram till minuterna innan läggdags då hon brakade ihop fullständigt eftersom vi nekade henne till att klä ut sig till ett monster och "bus eller godisa" som hon så vackert lade fram det...
Elias tog nog närmare en timme på sig att somna, men var väldigt nöjd i sängen med Nalle-boken och vi behövde aldrig gå in efter att ha sagt godnatt.

Imorgon hoppas vi på någorlunda bra väder och att vi kanske kan åka och hälsa på kusinernas pappa Pentti, som byggt nytt kök. Vi är så nyfikna!



Massagestrålar?

Tjoho, här kommer jag!



Tremänningen Kristin med sonen Filip!

Elias klättrar in i ett omklädningsskåp. Förlåt! Telefonkiosk menar jag...


Ut kommer Stålmannen!

Eller var det bara super-Elias?


På väg till bilen fanns det ett träd som lockade...







...och löv som prasslade så härligt...

Mc Donalds är trevligt!
(Jag gillar verkligen idén med böcker i barnens Happy Meal!)

Hannah smyger med en lökring!

De fick varsin ballong...


Hannah hjälper till att grädda våfflor!
(Under varje pågående gräddning ville hon ha pussar, kramar och bli kittlad)



Medans barnen och jag slet i köket, lekte Anders med LEGO...
(Älskar dig!)

Våfflor är gott!
(Jag tycker det ser ganska lustigt ut att båda barnen busar med våfflan under fotografering)


Sylt och vaniljglass i en salig blandning...


Jag är määäääätt!

1 kommentar:

Mika sa...

Underbart inlägg! Jag blir helt varm i kroppen, sitter med ett leende och längtar till simhallen!!!

Kram
Mika

ps! Ja visst är jag vänsterhänt!!! Det är ju det mest självklara!!! Eller hur?! Ds