tisdag 20 oktober 2009

HUMÖR - nä, vaddå?

Sedan 1-1½ vecka tillbaka har vi haft stora problem med Elias humörsvängningar. Han är en enormt envis och nyfiken kille som inte tar SKIT om man säger så. Det är väl OK, det är mycket som händer runt omkring honom och förskolan ger väl ständigt nya intryck att smälta. Men det jobbigaste har varit nätterna. Han har vaknat några gånger per natt och skrikit HÖGT. Panikskrik, som inte går över trots att vi tar upp honom i famnen. Han är inte ledsen, han är ARG.
Kvällarna har inte fungerat över huvudtaget. När vi kommer hem kring 16:30 måste middagen helst vara färdig, men det går ju bara inte. Vi försöker distrahera med några russin, några klyftor äpple osv, men detta gör ju bara att aptiten försvinner när middagen väl är färdig. När vi äter är det BARA skrik. Detta gör oss (iallafall mig) otroligt stressad och jag njuter inte av maten för fem öre. Han är otroligt trött och gnällig och accepterar inte att vara ensam och leka. Han tycker det är OK när Hannah eller någon av oss är i rummet, men när Hannah tappar koncentrationen och tittar på TV istället, ja då kommer han in till den som står och lagar mat i köket och skriker, drar i byxor, tigger mat osv.

Han vaknar otroligt tidigt, i lördags så tidigt som 04:10. Det var min dag att gå upp och det var ju bara att gilla läget. I söndags vaknade han 05:20 och då hade han sovit hela natten. I går vaknade han vid 05:30 och skrek i högan sky, jag är rädd att han väcker Oliver, grannpojken som sover vägg i vägg. Han accepterar inte välling och detta gör oss otroligt frustrerade!!
Men nu HOPPAS vi (peppar peppar, ta i trä) att trenden har vänt, för i morse vaknade han 06:10, på relativt bra humör. Han satt i mitt knä i soffan och vaknade till och sedan pekade han på vällingflaskan.

De har på förskolan berättat att han är jättetrött på förmiddagarna, är jätteledsen när lunchen serveras, vill inte ens bli matad utan bara skriker, gråter och vill sova. Idag verkar det ha gått bra på förskolan, TROTS att brandlarmet gick mitt i sovstunden och de var tvungna att väcka alla barnen, sätta på dem kläder och skor och gå ut på gården. Falsklarm, men många av barnen kunde inte somna om. Elias somnade dock om och sov en liten stund till när de kom in - konstigt nog!!

Jag och Elias följde Melvin och Hannah hem till Melvin idag, sen gick vi hem och lagade middag. Eftersom Elias var på bra humör passade jag på att göra två rätter, dels Chicken a'la King och dels köttfärssås som vi ska frysa in och ha till ett annat tillfälle. Eftersom Anders skulle hämta Hannah på hemvägen vågade jag inte chansa på en sen middag för Elias del, utan vi åt middag bara han och jag. Oj, vad han åt!! Jätteduktigt! Sen fick han lite äpple till efterrätt och han tittade på Teletubbies en stund innan Hannah och Anders kom hem. Anders och Hannah åt middag när de kom hem något senare och nu står faktiskt Anders där nere och lagar lasagne, även detta till ett senare tillfälle. Perfekt!!

2 kommentarer:

Maria sa...

Ugh, det låter tufft.
Jag läser din blogg med stort intresse framförallt som vi har en liten som nästan är jämnårig med din Elias.
Vi börjar inskolningen om några veckor, jag vet kanske vad som är att vänta?

Hoppas det vänder för er lille och säg till den söta killen att man "faktiskt SKA sova på morgnarna".


Lycka till och tack för din blogg!

Cissi sa...

Tack, Maria! Hoppas inskolningen går bra för er lille! :-)