tisdag 7 juli 2009

Rymma hemifrån

Idag har det varit tufft!
Jag var i kontakt med Mechanum i morse för att kolla hur vi skulle göra med bilen. Den stod där mellan torsdag-måndag, för vi ville ha service samt felsökning angående "skakningarna" i växelspaken och konstiga ljud, jag tyckte den lät som en traktor. De ringde i fredags när vi var på väg upp till Funäsdalen och berättade att de gjort service och att de hört något konstigt ljud som kanske behövde kollas upp. Anders blev något irriterad, för det var ju det han ringt och bokat tid för. Det hade de dock inte uppfattat, utan bara gjort själva servicen. Detta gjorde att vi blev tvungna att boka NY tid för felsökning. Alltså - hämta ut bilen på måndagen för att sedan åka dit och lämna in den igen. Jag blev skitirriterad och kände egentligen inte alls för det. När jag pratade med dem igår morse för att se om det kunde lösa sig ändå, eftersom jag var själv med barnen och jag inte var så pigg på att be mina föräldrar om hjälp efter helgen, så sa de att jag var tvungen att komma dit och hämta bilen och boka ny tid där, det kunde jag inte göra över telefon.

Bad min snälla granne Daniel om hjälp att skjutsa mig och barnen till Mechanum i Mölndal, där jag fick höra att jag skulle bli uppringd om ny tid för felsökning. Blev irriterad, men lade band på mig. Träffade även min vän Camillas mamma som också tyckte det lät knepigt och tipsade mig om att ringa hennes man (Camillas pappa) som äger Biltjänst i Landvetter.
Elias hade somnat i bilen på väg till Mölndal, så han fick åka hem tillsammans med Daniel. Hannah och jag åkte dock därifrån tillsammans och jag fick kämpa för att hålla Hannah vaken!

Idag ringde jag för att kolla upp pris och eventuellt boka tid för reparation av en insugspackning och fick en cirka prisuppgift på 1700 kronor. Jag höll på att storkna och sa att det var alldeles för mycket pengar för en sådan enkel åtgärd (som enligt Daniel inte ens var en timmas arbete). Jag ringde då upp Christer på Biltjänst och frågade snällt om det fanns möjlighet för mig att komma och lämna in vår bil hos dem. Han sa att han går på semester på torsdag, men om jag kunde komma idag kl 15 så var jag välkommen. Jippie! Blev så glad att jag nästan glömde fråga vad det kostade. Endast 700 riksdaler.
Alltså, en tusenlapp billigare och vi fick även möjlighet att åka och hälsa på Camilla och hennes barn (plus ett i magen som envisas med att bo kvar där på övertid)!
Nu går den som en dröm och skakar ingenting. Att bensinförbrukningen troligtvis kommer sjunka gör det ännu bättre! Tack Christer!

Elias har fortfarande svår diarré och jag har varit stentuff med vätskeersättning och blåbärssoppa hela dagen. Pratade med sjukvårdsrådgivningen som rekommenderade mig att ta kontakt med läkare i morgon om han inte är bättre tills dess. Detta är femte dygnet med lös avföring/diarré, så det är dags då. Han verkar dock inte ta så mycket skada rent fysiskt, mer än att han är väldigt gnällig. Ikväll fick han blåbärssoppa utblandat med lite vätskeersättning och även en flaska majsvälling. Håll tummarna för att han ska bli bättre tills i morgon, annars blir det Backa barnmedicin!

Eftermiddagen har varit ganska jobbig, Hannah har tjatat hål i huvudet på mig och testat alla möjliga gränser. När vi satt ikväll efter hennes bad och åt fil och müsli på hennes begäran, eftersom hon var hungrig och hon började krångla igen (mamma, jag är mätt, men jag är hungrig, jag vill inte äta sånt här, jag tycker inte om, jag vill ha glass efter maten) bad jag henne äta upp eller gå upp på sitt rum och sova. Hon sköt demonstrativt undan tallriken, ställde sig på golvet bredvid bordet och fräste:"Tack för maten, men jag blev INTE mätt! Jag ska rymma hemifrån inatt när du ligger och sover mamma. Jag HATAR...!"Där tystnade hon tack och lov. Men sen mumlade hon:"Jag hatar inte DIG. Men jag tar med mig Elias om du inte skärper dig!".
Min älskade skatt, vad hon kan göra mig arg!


Ljuvliga Zacco vaktar Elias och huset!


Hannah blev överlycklig när hon såg att Lucas och Nelly hade studsmatta!


Står nog och bajsar lite?


Fina Camilla och bebismagen! (Jag tror det blir en tjej!)


Nelly och hennes docka

1 kommentar:

Familjen Bus sa...

Åh. låter som en rätt så tuff start på veckan med bilkrångel, magkrångel och en trotsig Hannah... Hoppas verkligen att Elias snart blir bättre, och att Hannah lugnar ner sig... Kan dock inte låta bli att skratta när jag läser hennes roliga kommentarer : ) Fast jag förstår att det kanske inte var lika roligt just då. Kram från Övik!