tisdag 10 mars 2009

Uppdatering...

Tänkte skriva lite om skolan!
Det är mycket nytt, men jag känner fortfarande att det här är vad jag vill göra! Hade varit knepigt att känna annorlunda efter bara en vecka, men ändå. Ämnen som vi kommer gå igenom den här terminen är bl.a medicinsk terminologi, svenska skrivregler, anatomi och sjukdomslära och hälso- och sjukvårdsdokumentation. LIA (Lärande i arbete = praktik) börjar vi först med nästa termin.
Det som känns svårast är väl medicinsk terminologi, eftersom det är väldigt mycket latin. Men om man försöker översätta till engelska ibland så är det väldigt mycket som man känner igen. Klasskamraterna är suveräna! Vissa "tyr" man sig till mer än andra, speciellt ett gäng gillar jag att prata med. Mycket skratt!
Tempot just nu är väldigt lugnt, det är nästan så jag undrar när det ska "dra igång" på riktigt.I måndags hade vi halvdag, så även idag. På torsdag är vi lediga hela dagen. Det är väl egentligen meningen att vi ska ha självstudier när vi har "luft i schemat", men än så länge känner jag att det vi går igenom på lektionerna fastnar någorlunda.
Någon gång har vi slutat tidigare, men då har jag stannat kvar lektionstiden ut för att göra färdigt hemuppgifter i skolan istället för att slippa göra det hemma. Lärarna verkar också helt OK! Igår var vi på Kick-off med några utav dom och vi bowlade. Jättekul! God mat också...:-)

Annars så flyger tiden iväg och eftermiddagarna går åt till att vara med barnen. Jag håller igång träningen och har styrketränat två dagar i veckan sedan nyår. Idag var min träningskompis A såpass slut efter en jobbig dag att hon hoppade träningen. Då tappade jag också lusten så jag ringde Linda, som jag vet gympar på tisdagar och då bjöd hon in mig på gympa. Så idag har jag gympat för första gången i mitt liv! (Vuxna liv alltså). Det var jättekul, men jag hade önskat lite mer konditionsträning. Kanske kan pressa mig själv lite mer nästa gång när jag har lärt mig alla rörelser ordentligt.
Jag kände mig som en riktig ballongvisp - armar och ben åt alla håll! Men det var kul! Så det lutar åt att jag byter ut gymmet på tisdagar till gympa och kör styrketräning med Annica på torsdagar.
Övriga dagar försöker jag promenera. Vissa dagar förra veckan gick jag av några hållplatser tidigare och promenerade sista biten till skolan. På hemvägen skippade jag första "bytet" och gick ner till Kungsportsplatsen, en promenad på ca 20 minuter. Så det känns verkligen att jag är igång! Nu är det bara mat-rutinerna som ska ändras - det svåraste av allt, tycker jag!

Anders är ju föräldraledig och arbetar ca 20%, men förra veckan arbetade han ca 14 timmar hemifrån så han sparar många föräldradagar på det, samtidigt som han håller sig up-to-date på jobbet.
Jag var osäker på hur han skulle fixa föräldraledigheten och alla sysslor hemma, men jag är inte sen att erkänna att han faktiskt klarat det bättre än mig på många punkter. Tvätten är han fantastisk med. Ordning och reda! Jag tror han trivs väldigt bra i den här situationen, just för att han vet att den snart tar slut, han njuter av den korta tiden!. Han har mycket mer tålamod med barnen och han är väl kanske inte i samma sociala behov som jag var efter många månader hemma med två barn.
Sen att han har orken att ta hand om barnen när jag tränar på kvällarna också ger honom en riktig guldstjärna. Idag kände jag sån kärlek till min älskling att jag stannade till på H&M och köpte en jättesnygg tröja till honom. Den satte han på sig och tog inte av sig den förrän han gick och lade sig nu. Ett tecken på att han gillar mitt klädval. :-)

Nu ska jag gå och lägga mig, jag har skaffat mig en ful ovana att lägga mig alldeles för sent - i förrgår lade jag mig inte förrän 23:15! Imorgon är det start i skolan 08:30, så det är på tiden att gå och lägga sig och prata ikapp lite med Anders och sen snarka sött..

1 kommentar:

1906 kvm sa...

Fan vad duktig du är Cissi!! Jag är stolt över dig! En annan har ju precis börjat jogga lite med hunden...