tisdag 24 mars 2009

Tenta i medicinsk terminologi!

Efter tre veckors pluggande så hade vi idag vår första tenta. Jag hade stor prestationsångest, för man hade ju ingen aning om vad det betydde, hur första tentan skulle se ut, hur vår lärare lagt upp den osv.
Satt till sista minuten och repeterade suffix och prefix. Satte mig sedan vid skrivbordet och fick tentan. Slog upp första bladet - sen bara rann det ur mig! Det var så roligt, jag kunde ju det mesta! Det var i princip bara två ord jag var osäker på och det var tibia/fubula (skenben/vadben). Efter ca 20 minuter var jag färdig. Lämnade som förste man in tentan och gick ut och satte mig utanför. Efter ungefär tio minuter kom den andra tjejen och hon sa att hon fått rättat sin tenta där inne. Då öppnade jag dörren och kikade in, för nyfiken i en strut så ville jag inte vänta tills på fredag. Min lärare log brett mot mig och jag smög in och hon viskade "Du har alla rätt!"
Jag hade alla rätt! JAG hade ALLA RÄTT!!! Gissa om jag gick som på moln hem?! Jippie!

Fick faktiskt möjlighet att hämta Hannah på förskolan idag. Vi tog med oss Melvin och gick hem till honom, där Linda och Elmer väntade. Barnen var hungriga som vargar och åt tysta och duktiga. Jag och Linda satt och tittade på varandra med förvånade ansiktsuttryck. När Hannah bad om en tredje smörgås och en banan började jag undra om hon ens ätit på förskolan, men enligt den ena pedagogen hade hon gjort det - väldigt bra till och med.
Efter mellanmålet gick barnen upp och lekte i närmare 1½ uppe på båda barnens rum. Inte ett enda bråk. Inte en tår. INGENTING. Vi gissar på att det var två matta barn som lekte Emil där uppe. :-)
Jag och Hannah tog skogsstigen hem till Anders och Elias. Anders stod och försökte laga middag, så jag tog med Elias ut och vi gungade, promenerade och Hannah åkte sparkcykel.
Vi käkade middag tillsammans, Gratinerad köttfärspasta, sen var det dags för Elias att bada. Hannah stod på tur, men hon ville titta på Bolibompa först.
Jag och Elias gick upp och badade, Anders tog hand om köket. Efter en halvtimme ungefär så kom Anders upp och pratade lite, busade med Elias och sa att nu var det dags för storasyster att bada. Han gick ner för att hämta henne, kom upp 30 sekunder senare med en sovande Hannah i famnen...
Hon hade somnat framför Bolibompa, på bara några få minuter!
Så hon får bada i morgon istället...trött-pluttan!
Nu är det dags för oss att sova, för i morgon ska jag till skolan igen!

Ps. Jag fick alla rätt. Jag fick ALLA RÄTT!!!! Ds.

Inga kommentarer: