tisdag 17 mars 2009

Korrekt fingersättning

En av våra kurser i utbildningen innebär att man ska lära sig korrekt fingersättning. Jag tycker det är skitsvårt, eftersom jag har min egen stil, som funkar utmärkt. Jag sitter inte och tittar på tangenterna någonting alls. Jag kan utan att ljuga säga att jag hittils skrivit dessa ord utan att titta på tangenterna en enda gång.
Har haft mailkontakt med min lärare och frågat om det är NÖDVÄNDIGT att ha korrekt fingersättning, trots att ens egen metod funkar bra och svaret jag fick var:

"Jag kommer titta på er fingersättning, att den är korrekt när de här första veckorna är slut. Målet är att ni ska kunna skriva utan att titta på tangenterna, veta var tangenterna sitter. Då blir man absolut mest effektiv, säker och snabb.

Kan du skriva utan att titta på tangenterna med ditt egna system? Vet du var tangenterna sitter och kan skriva av en text utan att se på tangenterna fungerar säkert ditt system också. "


Jag vet inte om det var ett bra svar eller inte? Jag vill ju gärna bli godkänd!
Får nog ta det igen med henne när jag träffar henne nästa gång. Får väl sitta här och traggla annars, men det är svårt, för jag får så oooont! Spänner mig å det grövsta och gör fel hela tiden.

Sen har jag tenta i medicinsk terminologi om en vecka och till och med ett G känns i skrivandets stund högst ouppnåeligt. Substantiv, adjektiv, nominativ, genetiv, plural, kasus, singular, maskulin, feminin, neutral...på latin!!! Gaaaah! Jättesvårt, så jag får nog sätta mig hemma hos mamsen och läsa, eftersom hon är grym på sånt där.

Idag har svärmor Berit varit här och tagit hand om barnen. De är fortfarande ute och leker, så jag ska ta tag i matlagandet, för middag, det vill man ju bjussa på iallafall!
Hannah hade tydligen inte ätit någon lunch på förskolan idag, hon hade inte tyckt om det. VÄLDIGT ovanligt kan jag säga! Så 13.30 hade hon ätit fläskpannkaka med en väldig iver. Tur att Berit bestämde sig för att hämta Hannah tidigare idag, så hon fick mat i magen.
Idag blir det fläskkarré med ugnsrostade grönsaker och bearnaisesås. På en tisdag, bara så där! :-)

1 kommentar:

1906 kvm sa...

Huvudsaken är att du inte tittar på tagnentbordet när du skriver - då borde du få godkänt. Så uppfattar jag det iaf.