torsdag 19 mars 2009

Föreläsning av Alexandra Zazzi

Det är italiensk vecka i Kärra! Denna veckan avslutades med en jättetrevlig föreläsning som jag gick på tillsammans med Annika och Linda, av Alexandra Zazzi. Hon pratade om kärlek och mat, samt kärlek till mat. Italienarnas "motto" var enligt Alexandra "Kärlek, mat och fotboll".
Alexandra berättade om vilka kulturkrockar hon upplevt under sin uppväxt och om hur chock-krocken med den svenska skolmats-spagettin motiverade henne att bli kock.
Vi fick se läckra bilder och blev inspirerade att testa och smaka. Ekologisk och närproducerad mat verkar ligga henne varmt om hjärtat och efter ikväll känner jag att mina ögon öppnats en aning och att fler och olika sorters grönsaker är något som ska finnas på vårt matbord i mycket större utsträckning än nu.
Hon avslutade föreläsningen med att med stor passion få oss att lukta och smaka på tre olika sorters oljor.
Den första var svensk rapsolja, som hade en väldigt mild smak av nöt, hö och "lada". Man kan ha den här till sallades, bl.a., men den föll inte mig riktigt i smaken. Den andra var en söt olivolja med en smak av mandel, vilket tilltalade mig mycket. Den var något beskare och fick oss alla att hosta till. Den sista var en något "starkare" olivolja med en pepprig smak och även ett inslag av citrus. Den ska man tydligen ha till en god köttbit!
Efter ca 1½ timme avslutades föreläsningen med att vi fick möjlighet att köpa hennes nya bok, "Zazzis mat - Med smak av Italien" - signerad till och med!
En jättefin bok med många vackra bilder och när jag bläddrar i den kan jag riktigt känna doften av mat! Härligt inspirerande som sagt.

Vi fick även möjlighet att smaka italiensk plockmat. Medans Annika och Linda gick mot matbordet vågade jag mig fram och bad om att få ta en bild på Alexandra, vilket hon inte alls hade något emot - lyckliga jag.
När jag sedan var på väg tillbaka mot min plats för att lägga ifrån mig kameran kom "Bamse", en man som varit väldigt engagerad i Kärra under hela min uppväxt och är väl fortfarande det. Han har även skrivit böcker om Kärras historia, bl.a. en som står i mammas och pappas bokhylla - "Kärra genom tiderna".
Iallafall, han kom fram till mig och frågade, eftersom jag var den enda med kamera, om jag inte kunde tänka mig att maila en bild på Alexandra till lokaltidningen Backa/Kärra som kommer att publiceras med mitt namn. Jag blev jätteglad och sa självklart ja. Så denna bild är ni först med att se - nästa gång ni ser den (om ni är Backa/Kärra-bor) blir i nästa nummer av tidningen!





1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som du haft en utmärkt gumskväll! Va roligt för dig! Och grattis till att få med bilden i tidningen!!!!

STOR kram från den andra gums