onsdag 18 mars 2009

Krock med dörren...

Imorse tog jag sovmorgon, jag börjar först 12:45, så jag tänkte åka in om en timma och sitta och plugga lite, äta lunch på skolan och sen ha lektion.
Tog chansen till en riktig mysfrukost idag, när Anders hade barnen i vardagsrummet. Jag skar upp en apelsin i klyftor, en kopp te, gjorde två smaskiga knäckebrödsskivor med skinka och en liten tallrik med yoghurt.
Hannah var på ganska dåligt humör och jag märkte att Anders tålamod började tryta när hon bråkade och inte ville sätta på sig overallen inför promenad till förskolan.
Hannah låg på golvet och fejk-grät och Anders fräste åt henne att sätta på sig. Men helt plötsligt vände han, som på en enkrona.
Han motiverade sig själv och henne genom att berätta om brandmännen som har sina stövlar kvar i overallerna för att snabbt kunna sätta på sig brandmansdräkterna och åka med brandbilen och släcka bränder.
Hannah förvandlades på några sekunder från en gnällig skitunge till en häftig, cool och förväntansfull brandman!
Mössan fick vara brandhjälm, halskragen fick vara brandskyddet och overallen, det var ju brandmansdräkten.
Till och med mamma Cissi fick bli förvandlad - till brandchef!!
Hannah var så glad när hon rusade ut genom dörren och ville genast sätta fast ståbrädan på brandbilen (barnvagnen) för att åka och släcka bränder. Hon fnissade och Anders var nog ganska nöjd med sig själv. Tills han stängde dörren och BANK rakt in i Hannahs huvud.
Hannah förvandlades på några sekunder från en häftig, cool och förväntansfull brandman till en väldigt ledsen flicka...
Brandchefen förvandlades till sjuksyster och brandmanskollegan till klant-pappa.
Men brandmannen kom snabbt tillbaka, eftersom sjuksyster/brandchefen vips trollade fram ett Spiderman-plåster och tejpade pannan - som såklart inte blödde, men ändååå. För syns skull. Och för Hannahs skull.
Sen stängde jag dörren och gick till köksfönstret för att vinka hej då till min älskade familj. Hannah var snabbt tillbaka i leken och det sista jag såg av henne var när hon vände sig på ståbrädan och log upp mot sin kollega - brandmanspappan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas jag kan ge hälften av eran härliga fantasi till mina barn nångång...då hade jag vart lycklig.

Stor kram ak

Familjen Bus sa...

Såg plåstret i morse när jag lämnade Melvin på dagis. Frågade Hannah vad hon gjort och hon berättade nåt om nån dörr som bonkat in i huvudet... Nu kanske Melvin och Hannah kan byta ut simbassängleken till brandmannalek då, eftersom även Melvin är väldigt facinerad av brandmänn och allt som hör till. Köpte en fakatabok för barn om just detta ämne igår på bokrean. Gissar att det kommer bli en favoritbok framöver! Kram Linda

Anonym sa...

Ni är sådana underbara föräldrar båda två! Älskar er!!
Kram Jenny

Therese sa...

Haha, det var ett underhållande inlägg att läsa! =)

Tänk vad bra man kan få det att funka med barn bara man har lite fantasi! Själv är jag tyvärr inte så bra på det. Jag och Elias blir båda lätt frustrerade. Som tur är har vi också en fantasifull man i familjen som kan klara upp jobbiga situationer med glöden i ögat!

Hälsa Anders att jag är mäkta imponerad! =)