lördag 20 mars 2010

Stora Holms säteri

Idag var jag och Linda på Stora Holms säteri. Vilket mysigt ställe! Jag har aldrig varit där innan, knappt hört talats om det innan, men idag fick vi möjlighet att åka iväg och det var jättekul. Efter lite shopping av matta till hemmet och lite hemliga saker så satte vi oss på "Kommendantens källare" och åt sopplunch. Vilka otroliga soppor! Vi åt både fisksoppa och kycklingsoppa, flera olika sorters bröd och ostar samt kaffe efteråt. Underbart att få sitta på ett sånt mysigt ställe med en god vän och bara...vara! :-)

När jag kom hem hämtade jag Hannah och Julia från kalaset hos Ludvig och sen kom Melvin också hem och lekte, men idag funkade det inte alls mellan Hannah och Julia, varför vet jag inte riktigt. Jag försökte medla, men det gick inget vidare, så till slut gav Julia upp och gick iväg och cyklade med sin pappa istället. Då kände jag att det var dags för Hannah att få upp blodsockret lite, så jag bjussade på varm korv med bröd i solen på framsidan - underbart med lite vårväder! Elias var också med ute, för på baksidan höll Anders på att ta ner staketet på vår altan. Himla fint blev det. Blir säkert ännu bättre när snön försvinner och vi får köpa nya möbler, för idag åkte rottingstolarna och glasbordet till tippen. Det gjorde även staketet!

I eftermiddags kom mina föräldrar hem och hälsade på en stund. Hannah fick med sig morfar ut i köket för att spela kort och hon kom inspringandes till vardagsrummet kollosalt lycklig och sa att hon vunnit spelet. Vi frågade vilket kortspel de spelat och hon sa "klädpoker". Jag blev så full i skratt, för hon hade, om de verkligen HADE spelat, förlorat, för hon hade bara kalsongerna på sig. Jag tog kort på dem i köket sedan, då fick jag flashbacks från när jag och pappa spelade kortspel när jag var liten. Vänd-8, Spader Dam och Kotte, det var de spelen vi körde. :-)

Vi har vi ätit en ny version av köttfärssås idag som uppskattades av hela familjen. Mycket mindre tomatpuré, desto mer krossade tomater, lök och hackade morötter. Barnen fick lite lördagsgodis efter det och då ringde vännen Annica och pratade ikapp om sjukdomar, sjukdomar och sjukdomar. Nu längtar vi till våren!!

Elias somnade innan Anders hann läsa färdigt sagan idag och då passade jag på att åka iväg och handla inför kommande veckan. Det som står på menyn denna veckan är blodpudding, medelhavspaj, fetaost- och broccolipaj, blodpudding, lax med hollandaisesås, kycklingbitar och korv- och böngryta. Det var lugnt och skönt på ICA i Angered och självscanningen gick som på räls, jippie!

Imorgon kommer FAKTISKT barnens farmor äntligen, hon har blivit frisk från sin halsfluss nu och vi ska få rå om henne (eller är det tvärtom) en stund innan jag och Anders åker in till stan och går på restaurang Mañana och äter tapas...längtar ihjäl mig!!

Och vet ni VAD? Jag såg vårens första fjäril idag, är det inte TOPPEN?! :-)

Korv med bröd!


Barnen spelar poker med morfar!

Morfar vann! (Det blev en kåk, Hannah fick 2 par, Elias fick några damer...)

3 kommentarer:

Jenny sa...

Hmmm, blodpudding två gånger och paj två gånger? Cissi, du var nog lite trött efter den sena självscanningen ;)

Cissi sa...

Jenny, jag såg det precis, att jag hade skrivit blodpudding två gånger. Nu försöker jag komma på vad jag skulle skrivit egentligen...:-)

Matilda sa...

mysigt med kortspelande med morfar!

låter som ett jättehärligt ställe det där Stora Holm, och precis som du säger hade jag säkerligen älskat det! jag blev så himla glad över din kommentar ska du veta, att du tänkte på mig och ville köpa en liten espressopåse med dig. supergulligt av dig!
TACK så jättemycket omtanken!