söndag 21 mars 2010

Årets första besök på 4H-gården + restaurangbesök

I förmiddags var det ridskola igen för Hannahs del. Idag fick hon den hon önskat flera veckor, alltså lilla Julle. Vad som är roligt är att jag lärde mig rida på Julle när jag var liten. Det är INTE samma Julle som jag hade som egen (gotlandsrusset), utan en liten shetlandsponny som stod uppe i Larsered när jag var liten. Han börjar alltså bli lite till åren, men en riktigt liten goding ändå. Hannah var hur duktig som helst och styrde honom bra, gjorde halt och travade nästan lätt hela tiden. Hon fick tipset av ridläraren att stå upp i traven och det funkade super. Annars blir det lite väl skumpigt på en så liten ponny. Mina föräldrar kom också och tittade, vilket gjorde mig extra glad!

Idag på eftermiddagen när barnens farmor kommit hit gick vi ut i det fina vädret. Eftersom lekplatsen enligt ryktet är som en isbana med djupa gropar med vatten (isvakar) bestämde vi oss för att istället promenera upp till 4H-gården. Vi tog även med oss Hannahs kompis Julia och det var jättemysigt att äntligen få komma upp dit, som vi har längtat! Våren är äntligen här och det märktes på grusvägen sista biten upp till gården, där rann vattnet i små bäckar längst grusvägen och i bäcken forsade vattnet. Elias, som suttit i vagnen nästan hela vägen var ivrig att få komma upp och leka med vattnet. Han lade sig raklång längs dikeskanten och försökte nå vattnet i diket, men farmor fick sätta stopp och lite längre upp mot gården hjälpte hon honom att kasta i några stenar i det forsande vattnet och han var nöjd efter det, så vi gick upp till gården och tittade på kaniner, marsvin, kossor, hästar, grisar och ankor. Vädret var jättefint, men där uppe på "slätten" blåste det lite mer än hemma. Vi var där uppe i lite mer än en timma, sen kom Anders upp, han hade varit och tvättat bilen som "utan någon som helst anledning" blivit grå istället för blå de senaste veckorna...

Vid 16-tiden åkte vi hem och jag och Anders gjorde oss iordning för en middag på restaurang Mañana. När vi kom dit blev vi först visade till ett bord vid baren, precis nedanför en högtalare - precis tvärtemot vad jag hade bett om när jag bokade. Pga min hörselnedsättning mår jag faktiskt bokstavligt talat DÅLIGT av att sitta på ett sådant ställe. Tack och lov hittade de en annan placering till oss och där satt vi jättebra! Skönt, det hade inte varit kul att behöva byta restaurang, för jag lovar, det hade jag gjort. Vill ju höra vad min bordskavaljer säger när vi äntligen har tid att prata. :-)

Maten var som vanligt SÅ JÄKLA GOD!! Mmmm. Vi beställde in kycklingspett, bläckfiskringar, paprikor med basilikafärskost, baconlindade dadlar, saltrostad potatis med rojo mojosås, ostfyllda vetetortillas, vitlöksräkor...ja, herregud vad vi åt. Trots att vi egentligen var mätta beställde vi in varsin apelsin- och vaniljpanacotta med kaffe också!

Under den här tiden hade underbara farmor Berit tagit hand om barnen och när vi kom hem var de färdigbadade med pyjamas på och hur nöjda som helst. De hade haft jätteroligt och hon hade haft med sig hemmagjord trolldeg och så hade hon virkat två kanelbullar med pärlsocker, samt en prinsesstårta, de var så himla söta och festliga!! Världens bästa svärmor och farmor helt enkelt! Nu har hon åkt hem och barnen sover så gott efter tandborstning, sagostund, pussar och kramar. Vi ses om två veckor igen då det är sedvanligt påskfirande uppe i Uddevalla med Anders föräldrar och syster med familj. Hoppas det är väder för att göra skattkarta och gömma påskägg i trädgården!!

Imorgon ska jag till ortopedtekniska och där ska jag faktiskt beställa ridstövlar! Sen vet jag inte om det blir nya sandaler eller om jag ska vänta lite. Får ju trots allt bara beställa 2 par skor per år. Sen blir det som vanligt praktiken och då ska jag börja bena ut det här med LIA-rapporten - på riktigt!


Berit & Elias kastar sten i bäcken. (Det forsande vattnet syns tyvärr inte på denna bild!)

Kvigorna i ladugården. Hannah och Julia tyckte de lät fantastiskt roligt,
inte alls som kossor SKA göra!


Bestiger berg...


Kastar stenar i vattnet!


Festligt med vatten upp till knäna! (Tur att farmor köpt riktigt bra byxor till honom!)

Julia har plockat vackra stenar...

Hannah fiskar kräftor!

Himla söta kanelbullar och den ljuvliga prinsesstårtan
(som enligt Hannah luktade gammelmormor!)


1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart söta saker farmor virkat!
Jag hoppas du och Anders hade en urmysig kväll på favoritstället - jag längtar oxå dit, och hoppas jag kan gå dit och fira min examen i höst :)
Kram gums!