torsdag 30 juni 2011

Jag hjärta altanen är lika med SANT!

Idag var en riktigt tuff morgon. Såpass tuff att jag åkte hem efter mitt läkarbesök. Kom hem, tog en kopp kaffe, två Voltaren och lade mig sen för att vila. Vaknade 3 timmar senare med torkade tårar på kinderna.

För att försöka komma på andra tankar en stund åkte jag till Plantagen. Bara att komma in där och känna dofter, gnida fingrarna mot en ananas-doftande Salvia och provsitta alla fina loungemöbler och samtidigt titta på söta tanter som går med golfkeps och provar baden-baden. Bara det gör att jag blir lugn.

Men jag var ju inte bara där för att titta, utan för att köpa också. Det blev en odlingslåda till salladsmix, salvia, timjan, röd, grön och gul paprika, citronmeliss och lavendel. Och två stora vackra hortensior. Fick även med mig en stor kruka av svart/grå konstrotting hem. Mamma och pappa följde med och hämtade barnen på förskolan, men trots att de tjatat och varit så förväntansfulla över att mormor och morfar skulle komma och hämta idag, så bar de sig åt som två skitungar rent ut sagt. :-(

Elias och jag hjälptes åt en stund att plantera kryddväxter, grönsaker och blommor, men sen tröttnade han och ville äta frukt. Resten av kvällen hoppas jag blir ett minne blott och knappt det, för fy fan vilken trotsig 3-åring vi har här hemma nu. Och gnällig så till den milda grad att jag vid vissa tillfällen fick hejda impulsen att slänga honom i kompostkorgen tillsammans med ogräset vi plockade!! Anders tog dock över nattningen när han märkte hur dåligt jag mådde av fajten. Han är bäst min man och har blivit riktigt duktig på att läsa av mig och hur jag mår och när jag verkligen behöver ett break. Han är mitt stora stöd och jag älskar honom så....

Till middag blev det färsk laxfilé med tärnad potatis i foliepaket direkt från ugnen - grymt gott och allt smakar mycket godare när man får sitta ute på sin fina altan!!









5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint ni fått på eran altan! =)

Kram Pia

3s sa...

Åh så fint ni har det Cissi :) kram!

äppelblomman sa...

Åhh vilka härliga bilder!! Får nog oxå ta o göra en liten "kryddträdgård".. Såå fint!
SV: Jag kommer från Malung ca 7 mil från sälen, men har bott här nere i snart 12 år!
Ha ha nej de är ingen ficklampa... Det är en badtermometer;-) *fniss* Men de ser ut som en ficklampa;-)
Kram K

HEMLÄNGTAN sa...

3-års trots...puhhh. Vi pratade precis om det idag. Vår lilla tjej är ganska jobbig just nu och vi undrar om det inte är lite 3-års trots på henne också.

Underbart med altan. förstår att du njuter. Själv får jag drömma lite till...

Kram, Jenny

Annelie A. sa...

Vad fint det blev! =) Kul att fixa med nytt och göra i ordning ;-)