torsdag 23 juni 2011

Slarvmaja

Att bli kallad slarvmaja av någon annan vuxen är något av det värsta jag vet. Jag blir oerhört provocerad och grinig.


Dels för att jag ÄR en slarvmaja. Men dels för att det faktiskt är ett skällsord i mina öron och det känns som jag blir förolämpad och nedvärderad. Kanske för att mina föräldrar alltid har varit så noggranna med allt, de är näst intill pedanter och har oerhört välstädat och symmetriskt hemma i huset där jag växte upp och att de många gånger påpekat för mig att jag är slarvig och att jag måste få bättre ordning på saker och ting.

Min fina klon på alla sätt utom ett syndrom som slank in på min sida ägget, alltså tvillingsyster Milla, hon är sååå duktig på det där, ordning och reda alla veckans dagar!

Jag är inte alls bra på att städa, jag lägger gärna ifrån mig saker här och var och låter det ligga. Jag kan få gå tillbaka in i huset tre-fyra gånger på morgonen innan jag faktiskt kan sätta mig i bilen och åka till jobbet. Jag blir jättesnurrig när jag har mycket att tänka på, innan jag fått andas in och andas ut några gånger och göra en inombordslista och prioritera.

Jag dammar i princip aldrig, jag är otroligt lat när det kommer till att tvätta fönster. Jag vet inte HUR många nyckelknippor jag tappat bort under åren. Jag är mycket glömsk när det gäller att jag är skyldig pengar - och det är inte för att jag VILL LÅTA BLI att betala tillbaka - och när någon annan är skyldig mig pengar. Jag är jättebra på att skriva listor, men skitdålig på att följa dem.

Om ni såg mitt datorbord nu så skulle några av er bara sucka och undra hur sjutton jag kan sitta i röran. Och vet ni vad? Det undrar jag med. Men jag prioriterar bort sådant när jag är trött.

Vår trädgård ser ut som en brädgård just nu. Alla uteleksaker som i vintras fanns i garaget är nu av barnen utplockade och kärleksfullt och galet utkastade på vår lilla gräsplätt. Min rabatt på baksidan glöms bort i perioder och ogräs växer glatt bredvid rabarber, smultron, oktoberraster och gräslök. Jag stryker aldrig kläder, om det mot all förmodan inte är så att jag verkligen måste. Jag glömmer ofta att ta med våtservetter i skötväskan. Bilen är till och från ganska smutsig på både in- och utsida. Tvätt (både ren och smutsig) ligger lite överallt och väntar på vidare handläggning.

Men vet ni vad?

  • När jag städar så är jag mycket effektiv och slarvar helst inte. Jag tar ett rum åt gången och rensar (och SLÄNGER) gärna mycket!
  • När jag springer ut och in från grinden till huset så väntar barnen tålmodigt och gnäller aldrig på mamma. Det betyder att jag har snälla barn och gjort något rätt i mitt liv.
  •  Jag är bra på att prioritera viktigt/behövligt/onödigt i rätt ordning när jag väl får tänka igenom saker och ting.
  • När jag dammar, så dammar jag ALLT. Detta betyder att jag i princip aldrig blir klar. Men jag dammar, torkar och ställer iordning. Byter gärna foton i ramar samtidigt.
  • Nycklar kommer ibland tillbaka, från ställen och vid tillfällen man aldrig kunnat tänka sig.
  • Mina rabarber klipps av och fryses in. Ibland ber jag min snälla granne Karolina om hjälp, och hon tar gärna några "kvistar". Smultron och jordgubbar smakar gudomligt, solvarma och nyplockade av barnens smutsiga händer.
  • När jag stryker, så jag är noggrann. Gardiner stryker jag alltid! När jag stryker så tänker jag alltid tillbaka på min barndom, då vi hade stora höger i gillestugan som skulle strykas och Gud hjälpe mig om jag åkte till stallet utan att göra min uppgift! Kanske därför jag inte tycker om att stryka. Och kanske därför jag alltid gör det tråkiga först och det roliga sist....
  • Mina barn klarar sig oftast utan våtservetter. Jag har iallafall alltid med mig kameran, plåster, reservkläder och batterier till min hörapparat i skötväskan. Alltid något!
  • Vi slarvar aldrig med service av bilarna!
  • Jag har stenkoll på vad barnen har för kläder och vad de behöver ha på förskolan. Tycker inte om när kläder försvinner från förskolan (vem gör egentligen det?).
  • Prioriterar nya sängkläder och fräscha toaletter och nystädat kök framför iordningställt datorrum och vardagsrum.
  • Tycker egentligen inte om att lägga mig utan att ha gjort färdigt någonting. Men ibland är jag så trött så jag dunsar ner i sängen istället (och Anders ser så mysig och trygg ut där han ligger och kollar TV).
  • Jag lämnar aldrig något ogjort på jobbet och mitt skrivbord är alltid städat innan jag går hem.
  • Jag är ganska bra på mycket annat...

3 kommentarer:

Annelie A. sa...

Är i chock!! Var helt övertygad om att du var pedant ända ut i fingerspetsarna och hade minutiös ordning på ALLT! *Hahahahaha*...så jäkla skönt att läsa!! För jag är nästan exakt som du! Skönt att det finns fler :-)

Kram på dig ;-)

Familjen Bus sa...

Här är en till ;)

3s sa...

Skulle egentligen leta lejonbilder till en beställning, men fastnade i din fina fina blogg istället. :)

Härligt att höra att vi är flera, nu kan jag med gott samvete lämna högen med kläder som jag fotat för att sälja... :)

...och du, de där potatisbomberna åker på grillen imorgon, utan tvekan!!

kram vännen