torsdag 2 juni 2011

Inte på en pojke, Cissi!

I början av förra veckan berättade jag för min arbetskamrat att jag och Elias hade samma färg på naglarna. Jag visade mina nymålade rosa naglar. Hon såg på mig som jag var knäpp, och frågade "Målar du naglarna på din son?". Jag skrattade till och frågade om hon var allvarlig. Ja. hon var allvarlig. Och inte tyckte hon man skulle sätta på tjejer kalsonger heller. Ett BONK rakt ner i en grop med mig! Är jag en dålig mamma?

Även om vi skrattade åt det senare, och hon sa "stackars pojke", så kunde jag inte låta bli att känna ett sting av förödmjukelse. Jag blev riktigt besviken och betyngd. Och jag önskar jag sagt det till henne.

Det är väldigt avskavt nu, men lite spår finns av nagellacket som fick Elias jätteglad den dagen,
och som fick honom att känna sig lika fin som mamma.
Han är världens finaste.

9 kommentarer:

Familjen Bus sa...

Å du e världens finaste mamma!
Som du vet så har både min 6-åriga och 3-åriga som fint nagellack på sina fingrar just nu.
Väldigt fin bild förresten! Kramar!

Lena sa...

Vännen, du är en pingelmamma och vi är BRA allihop!! Såklart Elias ska få känna sig fin som mamma, bry dig inte om att en del lever i gamla och förlegade könsmönster!! Kram på dig <3

Ulrika sa...

Strunta i det! Gå på din egen känsla och vad dina barn mår bra av. I min närhet har jag en pojk som mår bra av att visa sina fina målade naglar, att berätta om sin dröm om en Hello Kitty tårta när han fyller år, han är stolt över sitt armband med Hello Kitty. Naturligtsvis LYSSNAR jag på honom och lägger Inga värderingar i detta. Så länge barnet inte påverkas negativt utifrån så spelar det väl ingen roll? Men det är vi vuxna som överför vårt förhållningssätt.

Anonym sa...

Tveka inte på din mamma roll Cissi, du är en mkt bra mamma som låter dina barn vara barn. Barn är nyfikna och de skall de få vara med all rätt. Negelack på en pojk och kallingar på en flicka hör barndomen till, snart vill Elias säkert prova på en klänning (om nu Hannah äger en sådan... ;) ) och jag hoppas du låter han ta på sig den och tar kort på så dan har ngt att skratta åt som vuxen. =)

Kram Pia

3s sa...

Nää Cissi vet du vad!!! Du är en fantastisk, underbar, öppen, tillåtande och ärlig supertoppenmamma. Jag bara ÄLSKAR att du "tillåter" dina barn att vara precis så som de vill vara, att du självklart låter din son ha nagellack eller utan fördömanden köper kalsonger till din dotter, t ex. Du är ingen dålig mamma, du är en FÖREBILD, sådeså!! Kraaam till dig min fina VÄN. <3

Anneli sa...

Jag håller med alla som redan lämnat kommentarer, du är en perfekt mamma till dina barn, kram

Jenny sa...

Jag tycker du är den bästa mamman ever, som låter dina barn växa upp till egna individer. Jag målade Jacobs naglar när han var liten, inte har han tagit skada av det??
Nä, fortsätt och låt barnen välja själva, det kommer en dag när de själva inser vad som passar dem bäst!! Kram från NY <3

Helena Argirakis-Valencia sa...

Hejsan! Har inte varit inne har tidigare, men maste saga att jag komemr att aterkomma... :0) Sjalv sa har jag en 4-arig son som gillar att ta pa sog lappstift och bli lika fin som mamma han med... Sta pa dig och skit i vad anra tycker! Barn ar byfikna och vill testa allt, och vi maste lata dem gora det ocksa...

Halsningar fran Michigan

Anonym sa...

Näe vet nån vad?! Så oförskämt sagt av din kollega :-/ Självklart kan man måla nagellack på sönernas naglar...har jag gjort på mina båda! Och tjejer kan absolut ha kalsonger.
Du är en jättebra mamma som lyssnar på och bejakar dina barns nyfikenhet och livsglädje!! Låt ingen annan tuta i dig något annat!! KRAM <3