tisdag 12 april 2011

Skräp i långa banor...

Valand, söndag morgon vid åttatiden,
Bild lånad från GP.se

Så här såg det ut häromdagen i Göteborgs centrum. Vet ni varför?
För att vi göteborgare inte är kloka nog att ta hand om vår vackra kuststad. Och jag säger faktiskt VI göteborgare, för alla har någon gång gjort misstaget - eller hur?! - att slänga skräp på marken istället för i en papperskorg.

Trafikkontoret i Göteborg manifesterar för att uppmärksamma oss alla på hur ett viktigt arbete de faktiskt gör - och hur slarviga vi är!! Genom att (mellan fredag och onsdag) inte åka ut varje tidig morgon och städa och sopa gatorna i Göteborgs centrum vill de visa hur mycket skit vi släpper ifrån oss. Verkligen bara SLÄPPER. Varför? Det finns ju papperskorgar i varenda gathörn och mer därtill. Hur svårt är det att hålla i skräpet några meter till tills man kommer till en papperskorg? För papperskorgarna töms, eftersom de inte vill "straffa" de som faktiskt gör sin hyggliga plikt och slänger sitt skräp i dem.

Jag har själv inte varit inne i Göteborg under helgen, men jag kan tänka mig hur det ser ut just nu. Jag kan se alla fåglar som galet glada pickar i sig allt skit. Jag kan se turisterna skaka på sina huvuden och lova sig själva att aldrig mer återvända. Jag stödjer trafikkontorets arbete och alla dessa osynliga göteborgska änglar som städar och tar hand om vår stad. Jag utmanar er - hur mycket skräp kan ni plocka upp på en dag - som inte är ert eget? På lördag ska jag gå ut med mina barn och plocka skräp, som inte är vårt. Och även om skräpet i Göteborgs centrum då redan är borta finns många delar av vår stad som behöver ett lyft. Från marken till en papperskorg!

Inga kommentarer: