lördag 22 januari 2011

Who's that girl?

Jag blir helt matt...

Surfade igenom Aftonbladet nu på morgonen och hittade en jäkligt skum artikel om nån brud som kallar sig Kissie. Jag har sett bilder på henne lite överallt, men inte riktigt förstått vem hon är. Hon har tydligen en riktigt framgångsrik blogg och detta grundar sig troligtvis i hennes otroligt utseendefixerande skrivande. När jag ser bilder på henne undrar jag vad hon egentligen har GJORT med sig själv - och VARFÖR?! Jag blir mörkrädd när jag läser om hennes dagar som verkar flyta runt i ett litet rosa moln högt uppe, utan någon som helst verklighetsförankring.

Se bara hennes morgonrutin:

 Gå upp, tvätta ansiktet osv.
 Blogga.
 Jogga 40 minuter på mitt löpband (rosa, höhö ;) ) + dricka en flaska vatten.
 Dricka ett glas vatten till fast ljummet + citron (+ batningspillret).
           Det får igång matsmältningen och pillret tar bort hungerkännslorna..
 Duscha, smörja in mig med lotion/ bus/ ansiktskrämer.
 Äta en halv bruk barnmat (ca 30/ 35 kalorier).


Alltså - vad äter hon resten av dagen, om hon endast äter en halv burk barnmat på morgonen?! En kvinna i hennes ålder (gissar på att hon är runt 20?) behöver ca 1500-1800 kcal per dag för att BEHÅLLA sin vikt. För att gå ner i vikt skall man minska sitt kaloriintag något mer, men - kroppen fungerar ju inte utan energi, Var sjutton får hon sin energi ifrån - och var hamnar den? Inte i hjärnan iallafall...

Sen att hon verkar sprutat in det ena och det andra i ansiktet och överkroppen skrämmer mig något fruktansvärt. Och vad har hon för mål med sitt missbruk? Jag har som skrivet förstått att hennes blogg är otroligt populär och jag gissar på att klientelet på hennes läsare är vilsna förtonåringar/tonåringar som inte riktigt förstår hur snett hon hamnat.

Jag förstår att många vill plastikoperera sig, för diverse små (eller stora) brister - jag har själv plastikopererat mig av helt andra orsaker, men när man som Kissie verkar ha trippat över gränsen fullkomligt och jakten på adrenalin, självbevarelse, bekräftelse och självförtroende nått oanade höjder, måste det finnas någon som drar i handbromsen. Jag tror att någon säkert varit där och fingrat på handbromsen, men aldrig riktigt tagit i ordentligt.

Det skulle jag vilja göra.

Men jag tror dessvärre det är för sent för denna unga kvinna. Alla fördomar, rykten, blickar och säkert otroligt många okonstruktiva, elaka kommentarer har fått henne att aldrig bli sig själv igen och hon lever i någon slags värld där verkligheten som sagt flytt sin kos och jag vet inte riktigt längre vems fel det är.

Är det hennes eget fel, som lyssnat på omvärldens kritik och uppgivet rättat sig efter den? Är det hennes vänner som fegt stått vid sidan om och sagt "du gör som du vill..."? Är det hennes föräldrar som skapat en bild i hennes omedvetna inre om hur man som vuxen skall bete sig och se ut? Eller är det helt enkelt äldre förebilder, eller vi andra vuxna som jagat in henne i denna ostoppbara karusell av fixering vid det ytliga?

5 kommentarer:

Jenny sa...

Själv har jag inte vågat gå in och läsa hennes blogg eftersom jag tror att jag kommer bli vansinnigt arg. Har bara läst korta artiklar som handlar om henne och hennes "kollegor" i bloggbranschen. Konstigt nog känns det som om alla dessa tjejer, trots vissas motsägande, är utseendefixerade. Se bara på BlondinBella, hon är väl den enda som verkar ha något innanför pannbenet men som trots detta bloggar om skönhet, utseende och kläder. Denna bubbla verkar höra hemma i Stockholm och dess inneställen, pengar är ett måste för hur rör man sig annars i de kretsarna? Med pengar följer en hel del "måsten"....

Jag tycker synd om dem, känns inte som nåt riktigt bra liv att hela tiden behöva förändra sig för att omgivningen kräver det.....

A home far away sa...

Nej jag fotar i jpg men siktar stort på att inom ett par veckor enbart fota i M läge och i RAW:)
Kram Gunilla i Singapore

Pia sa...

Minglar in här redan nu... ;)

Ja du, tragiskt är enda ordet jag kan få ur mig, både för Kissie och för de som ser upp till henne... För nu kommer ännu mer folk att haka på banta barnmatsdieten, suck...
Det är nog inte Kissies fel helt och hållet men hon har ändock kunnat göra ngr val, men har man taskigt självförtroende så vågar man inte stå emot men ngn gång måste hon göra det med och inte följa alla dessa ideal som finns i dax läget. För lr senare komer hon kolapsa med den dieten och förhopningsvis så kommer hon vakna upp då ngt smartare och med mer jävlaranamma.

Hoppas bara att folk förstår att det ej går att leva så... Och detta botox, att folk kan betala så mkt pengar för att stoppa i sig nervgift, vart ärvärlden på väg..?..

Lr är vi "gamla" Cissi..?.. ;)

Anneli K sa...

Hoppas detta inlägget funkar, det gjorde det visst inte sist när jag skulle kommenter din fantastiske man =)
Du borde skicka in detta som en nsändare nånstan, mycket bra skrivet!
Hele hennes liv verkar så tragiskt. Har inte varit inne på hennes bligg men läst en del via andras. Tydligen är hon inte så opererad som hon ofta ser ut. Hon photoshoppar sig själv. Hoppas det är sant dock... Hoppas för hennes skull och andra tonåringar skull att hon får upp ögonen pch ändrar åsikter och ideal. Kan ju förstå vissa operationer självklart men när så unga människor som redan är så vackra och smala då har det gått alldeles för lång.
Kram på dig o ha en fin söndag!

Maja-Stina sa...

Jag har länge hoppats på att allt kring Kissie-figuren varit fejk. Att allt varit ett lite dåligt skämt. En lek med Photoshop. Men det verkar inte vara det.
Hennes mamma vore ett intressant intervjuobjekt.

Och för att byta ämne raskt, så har du bra M&M-koll. :)