måndag 14 december 2009

Luciafirande på förskolan

Elias vaknade halv fem, jag gick upp med honom klockan fem. Vi fick väcka Hannah tidigare än vanligt för att hinna till Hannahs förskola till 06:45, eftersom Lucia-firandet började kl 07.00. Det var väldigt många fina pepparkaksgubbar, tomtar, tomtetjejer och stjärngossar. Hannah var jättesöt i sin stjärngossedräkt! Elias sprang omkring och var jättenöjd och Hannah blev riktigt glad av att få besök uppe på scenen av sin lillebror, som älskade uppmärksamheten! Vi hade tyvärr missat att man skulle ha med sig egen fika, men som tur var så fick Hannah en lussebulle och pepparkaka från sin kompis Julia.

I skolan var det genomgång av engelskatentan och tyvärr fick jag faktiskt IG. Jag var fruktansvärt besviken och tyckte det kändes väldigt orättvist, eftersom jag bara missat på fyra frågor, men det var två av frågorna som tillsammans gav 25 poäng. Min lärare var ändå ganska schysst, eftersom han vet att jag KAN, så jag fick 30 minuter på mig att beskriva vad "Assess" betyder. Hoppas nu jag blir godkänd.

Lunch och eftermiddag spenderades tillsammans med klasskamrat Åsa. Vi fikade på ett café vid Domkyrkan, sedan delade vi på oss. Åsa åkte hem till sig för att hämta bilen, jag åkte hem för att hämta lite pengar. Åsa hämtade upp mig och så åkte vi till Bäckebol homecenter, där jag köpte julklapp till lillkusinen Rasmus samt julklapp till Anders.

Efter det var det dags att åka hem för att packa ihop lite fika inför Elias luciafirande. Jag hämtade först upp Hannah på hennes förskola, sen var det samling på Elias avdelning. Den ena förskolepedagogen spelade gitarr och barnen (och föräldrarna) sjöng så fint så. Elias var dock lite sur och förtvivlad över att inte få gå hem, så han var lite ledsen i början.

Pedagogerna fick sina presenter, vilket var väldigt uppskattat. Jag hade köpt fyra bordstabletter i ull, samt två ljusstakar var.

Nu ikväll har bara Elias fått paket från julkalendern, eftersom han åt jättebra plus ett helt knäckebröd. Hannah inte fått något paket i julkalendern, eftersom hon från början gick från bordet utan att ens ha rört sin mat och när hon väl började äta gick Anders ut från köket men kom sedan på henne med att ha slängt hälften av maten trots att hon sagt att hon ätit upp allt. Efter att jag läst tre böcker för henne ikväll så började hon gnälla om att hon var hungrig, men jag sa bara att hon får stå sitt kast, eftersom hon försökt lura pappa på det viset. Hon sa ingenting efter det, utan lade sig tillrätta och somnade. Innan halv åtta.

Anders är iväg och handlar och sen ska han packa sin väska, för i morgon eftermiddag åker han till Frankrike för att jobba två dagar. Jag längtar tills på fredag när vi kan säga "Nu är vi lediga i tre veckor! (Även om det inte är ledighet för mig egentligen, eftersom jag har hemuppgift under julen).

Alla barnen samlade...

Elias smög upp på scen - 15 seconds of fame! ;-)

Sötaste stjärngossen i världen!

De tre musketörerna!
(Hannah och hennes två bästa kompisar)



Nu är vi på småkillarnas förskola, men småkillarna är inte alls glada...


Nu har han funderat på saken en stund...

Inte nudda golv!

På väg hem...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan ju berätta för dig vad assess betyder - rumpor såklart gums ;)

Gumskram på dig!

Cissi sa...

Ja, om man be-tonar det rätt så blir det rumpor, jag tror dock inte min amerikanska engelskalärare hade uppskattat mitt lilla skämt...;-)