måndag 21 december 2009

Fjärde advent

Igår hade jag en ledig dag från allt vad skolarbete heter. På morgonen klädde vi granen, vi åt gosefrukost och sen tog jag på mig att baka en sockerkaka med äpple, kanel och mandelmassa tillsammans med barnen och den blev JÄTTEGOD. Jag och Elias sov lunch, jag passade på eftersom jag sover så dåligt på nätterna nu när jag (och han) hostar. Hannah verkar ha ärvt Anders immunförsvar, för jag kan verkligen inte minnas när hon var förkyld senast, förutom en ögoninflammation i två dagar. Jag minns att hon var sjuk när jag var höggravid och hostade så hela huset ekade, men sedan dess har det knappt varit någonting. Peppar, peppar!

Elias har sån himla otur, han började morgonen med att slå sig vid ögat när han var uppe i Hannahs säng, sen när han kom ner från trappan sprang han mot Anders som var i köket, snubblade och hamnade med knät på en riktigt elak skruvhatt som stack upp från tröskeln och fick ett rejält hack in i knät som såklart blödde och smärtade ordentligt. Han var riktigt ledsen ganska länge och sa flera gånger "ont". Han fick på ett Muminplåster och var ganska nöjd efter det. I natt har han dock legat och sovit utan plåster, eftersom jag är lite emot plåster när det väl slutat blöda. Det måste vara något jag fått från pappa, som fick mig att ta av plåstret på mitt ben efter en operation när jag fortfarande låg inlagd...;-) "Det ska luftas, så blir det bra!"

På eftermiddagen bjöd vi in våra grannar Eva, Daniel, William & Julia, men eftersom Daniel inte kände sig riktigt kry och William behövde sova middag, så blev det bara Eva och Julia. Grannkompisen Oliver kom också in en stund och lekte med tjejerna. Vi fikade på sockerkakan och pratade ikapp. Minnet sviker även där, för jag kan inte minnas när jag senast pratade med Eva i mer än två minuter! Jättetrevligt hur som haver och det var kul att barnen fick leka nu innan Julia åker upp till Lidköping för att fira jul.

Under sena eftermiddagen åkte Hannah "skridskor" här hemma, hon satte på sig cykelhjälmen och raggsockar och så gled hon omkring på nedervåningen med en lycklig Elias i släptåg. De senaste dagarna har de lekt så otroligt bra tillsammans, de triggar varandra väldigt mycket, men har jätteroligt när de kommer igång.

Efter middagen lekte vi tillsammans alla fyra och avslutade dagen med att städa på barnens rum. Hannah är jätteduktig och förtjänar verkligen alla de medaljer Anders skrivit ut från Bolibompas hemsida. Barnen somnade tidigt och jag satte igång att slå in alla julklappar. De sista små julklapparna ska inhandlas i morgon innan jag ska klippa mig, eftersom vi bara har ett paket till Elias. Han ska ju ha en i strumpan och en i tomtesäcken också, eller hur? :-)

Idag åker Anders upp med barnen till Uddevalla över dagen för att jag ska bli färdig med mitt temaarbete. Jag är jättetaggad att bli klar, så jag ska köra iväg dem så fort som det bara går...

Barnen tittar på Bolibompa. (Allt som du gör, ska jag göra, verkar Elias tänka)


Pyntar granen!

Får lite hjälp på traven...

Pillepill. Koncentration på hög nivå.

Satte du upp den alldeles själv, Hannah?

Hannah pyntar allt som står i vägen...

Elias får lite hjälp av mamma...

Den här bilden visar ju då Hannah med hjälmen - och vår goda sockerkaka.
Anders pratar med sin mamma i telefon...


Barnen leker - helt galna!

Elias visar tappert upp sitt knä efter sårrengöring...
(Om man tittar noga ser man det lilla blå märket precis vid sidan av höger höga)

Inga kommentarer: