söndag 7 augusti 2011

Vår resa till Legoland!

Med på resan: Cissi, Anders, Hannah & Elias.
Destination: Danmark & Legoland.
Datum: 110801-110804.

.................................................................................................................
Måndag, 110801

Barnen var svårväckta, speciellt Elias. Vi åt frukost och begav oss mot färjan vid 08:30. Vi var några av de första att få åka på och barnen var spända på att få komma upp på däck. Vi installerade oss i C- viss och sedan tog jag barnen och gick upp på soldäck för att se när färjan åkte ut genom Göteborgs hamn. Resan över till Danmark gick superbra, barnen fick spela lite på banditerna, Nicke Nyfiken hade show på slutet av resan och jag köpte lite öl, cider och godis i Tax free.
Anders tog barnen för att kissa, men Elias kissade ändå på sig efter fem minuter i Danmark.
Vid 15-tiden började Elias trilskas så vi bestämde oss för att leta upp en rastplats för att äta, dricka och springa bort myrorna i brallan! Vi sökte efter matställe med hjälp av vår GPS och fann en plats bara några km fram, Pedersminde. Jättefin rastplats med servering, kiosk och lekplats. Vi åt hamburgare,böf och sandwich och barnen lekte av sig på den lilla lekplatsen med en tvillinggunga, gunghäst, rutschkana och klätterställning. Anders slog in fel kod på sitt ICA-kort och lyckades spärra det. Som tur var hade jag med mig mitt som är kopplat till samma konto.
Nu är det bara en timme kvar innan vi kommer till TopCamp Riis camping där vi hyrt stuga.
Vi kom fram till campingen vid 17-tiden, då var barnen ordentligt sugna på att bada och så fick det bli. Vilken lycka, barnpool med 30 cm djup, en större och djupare pool samt två olika rutschkanor. Vi badade i nästan två timmar innan barnen blev som russin och de fick hoppa på studsmatta och bollhav. Jag och Elias var inne hos getterna och klappade dem innan vi drog oss tillbaka till stugan för att äta kvällsmat och bädda sängarna. Jag hade köpt rosévin med jordgubbssmak till mig och Anders, så det satt vi och smuttade på en stund på altanen. Barnen var uppspelta och hade svårt att sova. Hannah var övertrött och bråkade med både oss och lillebror. Jag somnade rätt snart och missade att Anders fått ligga brevid Elias tills han somnade.

Tisdag 110802

Hannah och jag har delat säng i natt och jag vaknade av en stor duns, det var Hannah som ramlat ur sängen. Inte lätt när man inte är i hemmasängen! Vi ställde klockan på 07.00 men det var svårt att gå upp. Vi hade fått tipset från familjen i stugan jämte vår att vara på Legoland i tid för att slippa stå i kö och även slippa stå i kö till åkattraktionerna inne på området. Vi kom dit i tid men vi var ute i FÖR god tid så vi fick stå och vänta onödigt länge innan parken öppnade. Men vilken park vi kom in i! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig alla dessa konstverk; allt från thailändska palats till stora hamnar och flygplatser. Det fanns olika åkattraktioner, butiker och andra roliga saker.

Rätt snart var det dags för lunch och vi hade blivit tipsade om en restaurang uppe i borgen som hette Knights table så dit gick vi och åt en smarrig grillbuffé. Dagen erbjöd mycket roligt. För Hannah var nog att åka ett slags flumride fast med kanoter tillsammans med Anders roligast och för Elias var helt klart "Legostäderna" det bästa. Vi har aldrig sett honom så uppspelt och han kunde verkligen inte se sig mätt på alla dessa tåg, bilar, bussar, båtar, lyftkranar och båtar som levde sitt till synes egna liv. Hannah somnade faktiskt i vagnen en stund, men Elias åkte safaritåget flera gånger och sprang runt i legostäderna tills vi fick pausa med en glass. När Hannah vaknat gick hon och jag i väg och åkte tåget som går på räls uppe i luften där vi kunde se allt från ett annat perspektiv. Där uppe fick vi även syn på en stad i LEGO som vi inte sett innan - Star Wars!! Så himla coolt och trots att jag inte är ett dugg intresserad av Star Wars så blev jag helt tagen av dessa riktiga konstverk!

Vid 16-tiden checkade vi ut från Legoland för dagen. Elias somnade en stund i bilen men vaknade snabbt till på campingen när det blev tal om poolbad! Hela familjen njöt av poolens svala temperatur. Hannah åker båda rutschkanorna utan problem men slarvar med simtekniken. Hon är ett riktigt vattendjur. Elias överraskade med att vilja åka rutschkana även han så det var bara att sätta i öronpropparna och köra. Han höll hårt i mina armar men tjöt av skratt hela vägen ner. Jag hann även lära Hannah att dyka, det är ju tradition att lära sig simma och dyka på utlandssemestrar!

Anders och barnen stannade kvar vid studsmattorna medans jag gick till affären och köpte engångsgrill, korv och potatissallad. Barnen fick dela på en godispåse från färjan medans vi drack kaffe. Elias och jag gick en promenad och bekantade oss med campingen. Längst in på campingen finns en liten lekplats med en studsmatta där Elias mötte två äldre barn som retades lite och frågade "whats your name?". Han blev skitsur och skrek till dom att prata svenska och så gjorde han pistoltecknet innan han rusade ner för rutschkanan till säkerheten i sin mamma. Vi gick därifrån och nu har Hannah hittat en kompis som hon spelar Nintendo med ute på gräsmattan och Anders har lagt Elias i sängen och satt på en film i hopp om att han skall somna. Imorgon blir det ännu en tur till Legoland!

Elias står och bajsar i blöjan....

Onsdag, 110803

Vi ställde klockan även idag, och lika svårt var det att gå upp. Men vi kom iväg så vi var där en stund innan de öppnade. Idag siktade vi in oss på Atlantis, undervattensstaden och wow vad häftigt! Havets hus och Universeum har liknande, men inte med legofigurer i alla dess former i vattnet! Vi åt lunch på pasta- och pizzabuffén som låg precis i entrén. Hannah hade väldigt ont av värmen idag och gnällde mer än lovligt. Men vi kunde avleda med hjälp av vattenlandet. Jag och barnen hälsade även på hos indianhövdingen och passade på att vaska guld och barnen fick varsin guldpeng! Elias körde safaribilarna ett par gånger till idag, han tycktes aldrig tröttna.

Jag tyckte det kändes som att det var mer folk idag, och jag var ordentligt trött i foten när vi kom hem. Både jag och Anders var slutkörda när vi kom till stugan, jag somnade en liten stund, sedan tog jag barnen till poolen. I vanlig ordning var Hannah mer under vattnet än ovan. Elias och jag åkte rutschkanan några gånger, men han blev snabbt kall så vi tog många pauser för att värma oss. När vi kom tillbaka till stugan började jag försöka packa in i bilen så smått medans Anders spelade Nintendo med barnen. Kvällen avslutas med flaesakesvaer, nötter och dricka. Hannah leker med sin kompis i stugan brevid och Elias hänger på så gott det går. Imorgon checkar vi ut vid elva för lite över två timmars bilfärd till Fredrikshamn.

Vi har monterat den bärbara DVD:n i översängens ribbotten och i nederslafen ligger barnen och tittar på film, hur bekvämt som helst!

Torsdag, 110804

Elias vaknade före väckarklockan idag, han och jag har delat säng. Medans Anders gjorde frukost packade jag bilen. Vilken frukost vi fick! För att göra slut på så mycket som möjligt av det vi hade i kylskåpet rostade han bröd i stekpannan, stekte ägg, bacon och tomat och på det gjorde vi juice och kaffe. Hannah spelade Nintendo en stund med sin nya kompis Carl innan det var dags att sätta sig i bilen och köra mot Fredrikshamn. Nu sitter vi i köer strax innan Århus och är glada att vi åkte såpass tidigt som vi gjorde.

Resan över till Sverige gick jättebra. Anders tog med barnen på bio medans jag gick till Taxfreen och shoppade lite smått och gott.

Vi summerar den här resan i ett ord - JÄTTEGÖRASKETAROLIG!!!