torsdag 16 december 2010

Inventering i julklappshögen

I morse fick jag råångest över att jag köpt så mycket julklappar! Det värsta scenariot utspelade sig i mitt huvud, där mina barn bortskämt sliter upp sina julklappar, slänger en blick på dem och går vidare till nästa utan att ens säga tack. Jag har på senare år känt en större och större stress när det lackar mot jul och det beror egentligen inte på allt julstök, för det är ganska mysigt om man får ta det i sin egen takt och inte jämför med alla andra.

Nej, stressen i mitt huvud beror på stressen som infinner sig på julafton, med alla förväntningar som medföljer och brustna hjärtan och sorg över fel julklappsval. Det är nog min största rädsla, att mina barn inte ska känna tacksamhet och därför har jag bestämt mig för att inventera i julklappshögen som vuxit sig enorm de senaste månaderna. Jag började ju redan i augusti, när jag var i New York. Jag älskar mina barn över allt annat, men att överösa dem med julklappar känns onödigt, eftersom de inte riktigt förstår värdet av pengar än.

I Hannahs hög låg en namnskylt med Spiderman-tema, en Toystory mugg med sugrör, två datorspel, ett Bakugan-set med massa kort, LEGO, stämplar, pysselmärken, Buzz Lightyear-dräkt och Buzz lightyear-robot. Plus farmors paketkalender (fast det är ju inte våra paket, men ändå!) och tillsammans med julklappar från Anders och min familj blir det snuskigt mycket julklappar och därför har jag inventerat och efter denna inventering ligger nu i högen endast Buzz Lightyear-dräkt och Buzz Lightyearrobot. Dessa paket får hon dels från oss och dels från Tomten. På morgonen kommer hon i julstrumpan få Toy Story-muggen och ett datorspel. Resten av presenterna får vänta...

I Elias hög låg något färre julklappar. Där låg en namnskylt med Cars-tema, en ToyStory-mugg med sugrör, bilbana, parkeringshus, bilar, en sopbil (från Tomten om han ger Tomten sina nappar!), LEGO och en LEGO-platta. Jag kommer plocka bort bilbanan, den får han när han fyller år i mitten av januari istället. LEGO-paketen och muggen får han i strumpan. Parkeringshuset får han av oss, Sopbilen av Tomten...

Hur mycket handlar ni till era barn? Tycker ni det vi handlat låter mycket/lite?

Inga kommentarer: