lördag 4 december 2010

Enligt listan - den här veckan

Den här veckan har varit en av de tuffaste på hela året, både fysiskt och psykiskt. Jag har först och främst åkt på en dunderförkylning, med en näsa som rinner likt Niagarafallen (alltså...rinner inte, utan det bara faller...) och en hosta som stör mig på nätterna. Psykiskt, för jag och min klasskamrat Åsa har kämpat som blådårar med vårt examensarbete.

I vår utbildning Hälso- och sjukvårdsdokumentation på KY-akademien vid Studium ingår att skriva ett examensarbete/en rapport med en administrativ inriktning. Syftet med vår rapport har varit att undersöka vem som anses vara gömd/papperslös flykting, vilka vårdinstanser som finns tillgängliga och vad för typ av vård de har rätt till. Vidare har vi undersökt administrationen kring vården av gömda/papperslösa, hur man som vårdadministratör bäst bemöter en gömd/papperslös flykting och vad man har för skyldigheter och rättigheter.

Vi är inte färdiga än. Pust, stön och stånk. På tisdag kl 15 ska den vara inlämnad och vi fick de sista kommentarerna från vår handledare igår kväll, så jag gissar på att vi blir sittandes hela måndagen också! Mina föräldrar har varit så himla gulliga den här veckan och hämtat barnen två eftermiddagar och det har varit till stor hjälp! En eftermiddag lämnades barnen hemma hos mig direkt, i onsdags tog de med sig barnen hem till sig och Anders hämtade dem på väg från jobbet.

Igår var vi hemma och myste hela kvällen, öppnade julkalenderpaketen och tittade sist på Hitta Nemo. Hannah fick syn på mig i slutet av filmen, jag låg i soffan och slumrade och hon tyckte väl det såg så mysigt ut, så hon kom och lade sig på mig. Jag lade armarna om henne och efter en stund känner jag hur hon blir tyngre, hon andas tyngre och till slut ramlar hennes hand ned från min axel. Hon har somnat på min mage, hur många år sen var inte det?! Så jäkla mysigt, så när Anders erbjöd sig att bära upp henne bad jag honom vänta med det, för jag tyckte det var en så underbar stund. Det slutade med att jag också somnade, så Anders fick väcka mig genom att lyfta upp Hannah. Jag var så lycklig igår när jag gick och lade mig. Löjligt va?

Idag har Hannah varit hemma hos Melvin på förmiddagen. Jag och Anders åkte till Backaplan och handlade lite kläder till Anders medans Elias blev bortskämd hemma hos mormor och morfar. När vi ändå var på Backaplan passade vi på att smyga in på Toys'r'us och köpte julklappar till Hannah och Jacob. Hannah kommer bli VÄRLDENS LYCKLIGASTE när hon öppnar sina paket....

I eftermiddag har hela familjen varit iväg till Frölunda Kulturhus och tittat på när Mora Träsk spelade. Så himla roligt!!! Hannah blev helt tagen från första stund, Elias var däremot väldigt svårflörtad och det tog säkert en halvtimma för honom att bli varm i kläderna och våga stå upp och dansa, men vi ville inte pusha honom, så han fick sitta i vårt knä tills han var redo. Jättekul grej, skitbra underhållning, riktigt personligt - och biljettpriserna ska vi inte tala om, 80 kronor per person!! Bilder kommer förhoppningsvis i morgon, jag lånade mamma och pappas digitalkamera och typiskt nog glömde jag kolla att vi hade samma sorts överföringskabel, vilket vi såklart inte hade...

Nästa vecka blir också tuff - Anders åker till England på måndag morgon och kommer inte tillbaka förrän på fredag. Jag har förberett hela nästa veckas mat och även ambitionen att göra julgodis med barnen - haha, vi får väl se hur det går!! Jag romantiserar detta "mysiga" julstök med barnen vilket gör att jag blir skitstressad och besviken när det inte går som jag vill. Men att göra lite chokladgodis ska vi väl klara? Inga formar, inga mjölpåsar som ska öppnas, ingen spis eller ugn ska sättas igång, utan vi ska bara sitta vid köksbordet. Jo, det ska nog gå bra. Trots att jag inte är någon superhjälte...;-)



1 kommentar:

Pia sa...

Jätte löjöigt Cissi verkligen, är du knäpp??? ;)
Det är ren och sann kärlek till sitt barn, det är sådana stunder man önskar man vore mamma själv.
Att få känna det starka bandet mellan sitt barn, mäktigt..

Bullmamma, visst är jag... Ser ut som en bulle snart igen.. ;)