torsdag 12 augusti 2010

Göteborgs kulturkalas

Idag tog jag med mig barnen in till stan, vi åkte buss och sedan promenerade vi från Kungsportsplatsen in till Trädgårdsföreningen. Innan vi gick och satte oss vid scenen fick vi undersöka insidan av en ambulans och så träffade vi på två sjukhusclowner! Sedan gick vi och satte oss på en gräsmatta precis bredvid Trädgårdsföreningens scen, där Supersnällasilversara och Stålhenrik skulle uppträda. Det blev dock ingen show för vår del, eftersom PUCKO-VUXNA ställer sig framför alla andra, sätter upp sina barn på axlarna och sen ser vi andra ingenting - trots uppmaningar från arrangörerna att vuxna ställer sig längst bak eller sätter sig ner!!! Man kommer liksom inte så mycket högre upp om man sitter på mina axlar. En jävligt besviken Hannah fick gå därifrån med sin fruktansvärt arga mamma och väldigt trötta lillebror.

Bortanför scenen träffade vi Indevalls i några minuter, innan vi bröt upp - dem skulle vidare till Aeroseums lilla utrymme där inne och jag hade lovat barnen ballonger. Efter en halvtimmas kö så fanns inte Blixten McQueen-ballongen kvar som vi blivit lovade innan - jag gick nämligen dit och skulle köpa ballonger innan showen, men insåg att de där ballongerna troligtvis skulle irritera en hel del i folkvimlet, så jag sa att de skulle behålla dem tills vi kom tillbaka. Det sa killen i mössan att det var helt OK. Han blåste upp dem och sedan hängde han dom där innanför.
När jag kom fram och sa att vi hade hängt undan ett par ballonger, en dinosaurie och en Blixten såg killen (utan mössa denna gång) så frågande ut (han mindes inte att han hängt undan någon ballong) att jag blev irriterad och fräste "Ge mig en sån där motorcykel då!!". Han bad så hemskt mycket om ursäkt, men han hade nog missuppfattat mig då. Jag betalade med sur min och när jag gick ifrån såg jag killen i mössa stå i ståndet bredvid och sälja godis - det var alltså två indentiska killar. TVILLINGBRÖDER!!!! Då började jag bara skratta och så gick vi därifrån. Elias fick dock ett psykbryt när jag inte ville att han skulle hålla heliumballongen själv, utan ville binda fast den någonstans, han skrek ända från scenområdet ut till bussen. Där fick han syn på två poliser och blev knäpptyst. Sen bjussade jag mina barn på varsin mjukglass och jag bara skrattade när jag insåg vilket stooort misstag det var en varm och härlig sommardag som denna!

Elias har inte sovit middag idag och det märks. Han har varit ganska gnällig de senaste timmarna här nu, men Anders har iallafall fått duscha honom och nu sitter han vid TV'n med sin välling. Hannah ska strax komma upp ur badet, hon simmar med simglasögon och badbyxor....
Det blev lite trädgårdsarbete ikväll innan vi gick in. Jag klippte gräset, kanterna och fyllde på med jord under rhododendronbusken, sedan tog jag in ganska mycket leksaker i garaget, för det bara kryllar av dessa på vår lilla plätt! Imorgon är sista dagen på jobbet för den här sommaren, på måndag börjar allvaret i skolan igen...

Elias skulle genast sätta sig och spänna fast bältet!


En sjukhusclown - en sån hade jag velat ha när jag var liten! :-)

Busungar...

Mjukglass vid Kopparmärra. Notera Superman och Spiderman i bakgrunden! :-D

Elias njuter i fulla drag av sin mjukglass...

Hannah också...

En fjäril...:-)

Inga kommentarer: