söndag 15 augusti 2010

Födelsedagsfirande

Innan gästerna kom idag var jag iväg till IKEA med Lisa och lämnade tillbaka några ramar som jag köpt, sen passade jag på att köpa 24 nya ramar till mitt projekt "fotoväggen". Anders hjälpte mig med att mäta på en bit golvpapper och markera, sedan satte vi upp dem och vi blev supernöjda!!

Vid 14 kom alla gäster - Jenny, Camilla, Pentti, Daniel, Julia, Jacob, Christer och Berit. Vi bjöd på smarriga smörgåstårtor, en med ost och skinka, den andra med lax och räkor. Anders fick pengar av sina föräldrar till en ny mediaspelare av något slag (fråga mig inte....) och vi andra hade gått ihop till en verktygsvagn. Den var jag och Elias iväg och köpte igår förmiddag och vår snälla granne Daniel tog in den i sitt garage och monterade ihop den. I eftermiddags rullade jag in den i vårt hus och Anders fick gå in med ögonen stängda och blev hur glad som helst för sin present! Jag älskar att överraska och det hade jag ju lyckats med, för han hade aldrig kunnat lista ut vad vi köpt! Nu har han rullat ut skåpet i garaget (som jag städade och sopade ur igår för att göra plats för skåpet...) och lagt in de flesta verktyg. Himla najs!

Elias somnade i Anders famn vid 16-tiden, han var helt slut stackarn. Han fick sova i en halvtimme, sen lyckades Jenny få liv i honom och han har varit som en solstråle resten av dagen! Nu har båda barnen somnat, Hannah och jag hade ännu en jobbig fajt nu på kvällen och jag förstår inte varför hon inte lyssnar. Hon gör precis tvärtom, trots att jag upprepar det jag vill 3-4 gånger. Till slut blir jag så frustrerad och känner mig så maktlös att jag hotar med att slänga saker och så, vilket jag ioch för sig skulle gjort om hon fortfarande inte hade lyssnat, men det går vägen och hon förstår att jag menar allvar. Så himla tråkigt och jag försöker förklara för henne hur trött och arg jag blir när hon inte lyssnar, men hon verkar inte ta in det alls. Suck!

Ikväll har vi bjudit våra grannar Lisa och Daniel på resterande smörgåstårta, som tack för att Daniel hjälpte mig med skåpet och självklart för att vi tycker så mycket om dem! :-)

I morse fick förresten Anders frukost på sängen och två kokböcker av och med Per Morberg - "Morberg grillar" och "Scenen, livet och konsten att laga mat". Anders sitter ofta och tittar på Morbergs matlagnings- och jaktprogram och faschineras av hans energi - så nu fick han böckerna och jag lovar, de inspirerar verkligen till matlagning!!

Project Photowall!

Smörgåstårta med ost och skinka

Smörgåstårta med lax och räkor

Jenny & Pentti - Pentti med värsta fejksmajlet!

Mina söta systerbarn Jacob & Julia

Söta, vackra, underbart fina Milla!

Anders har precis öppnat ögonen...

...och sett sitt fina verktygsskåp!

Pentti, inte lika fejkat smajl denna gång...

Fina, vackra, nyfriserade och alldeles underbara Jenny!

Elias är ganska svårväckt, men det gick bra till slut...

Han var skapligt nöjd hos Jenny när hon sjöng schlager med Hannah...

Allra finaste dotter...

"Wimma - sunga diddidoo?"
("Wilma, vill du sjunga Diggiloo Diggiley?")


Daniel & Lisa

Skribenten själv - med korkskruvar, vågor och uppsatt hår,
alldeles lagom trött på mitt hår nu!
(Det blir så här när det är varmt och fuktigt ute...)


Wilma & Lisa

Emma & Daniel

Söta lilla Emma!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tycker om er med :-) tack för i dag! Kram Lisa

Matilda sa...

Det är inte ofta jag blir sugen på smörgåstårta, men sjutton... de där såg riktigt goda ut!!
:-D vad kul att presenten uppskattades!