söndag 4 april 2010

Påskafton

Igår åkte vi upp till Uddevalla för sedvanligt påskfirande. Tyvärr kunde inte Anders syster och hennes familj vara med, eftersom lillkusinen Rasmus var magsjuk. Vi kom upp vid elva, jag lämnade av familjen och sedan åkte jag vidare till Anneli, min barndomskamrat som köpt hus tillsammans med sin sambo Thomas. Jättemysigt hus med underbara rum på övervåningen, det kommer bli så mysigt när de kommer i ordning!

När jag kom tillbaka till svärföräldrarna väckte vi Elias som legat ute i vagnen och sovit middag, sedan åt vi en underbar påskmiddag med fantastiskt god mat. Vi tog en kaffe ute i det underbara vårvädret, och barnen fick leta med skattkarta efter sina påskägg. Efter det tog jag och Berit med oss barnen på en promenad ner till bäckravinen för att kasta kottar i vattnet. Det var fler saker än kottar som hamnade i vattnet, om man säger så...

Först plumsade Hannah ner med ena foten och blev blöt, så vi vände om och gick hemåt. Då fick hon för sig att ställa sig på en sten mitt ute i bäcken och när hon med sitt bredaste leende log mot mig log jag tillbaka och tänkte precis säga "gå nu tillbaka till stigen, så du inte ramlar i..." ramlade hon ner i det kalla vattnet med armar och ansikte före. Jag kastade mig dit i ett snabbt andetag och fick hjälpt henne upp. Först såg hon förfärad ut, sen flinade hon upp mot mig och då började jag skratta och då skrattade hon också. Hon blev naturligtvis jätteblöt om ärmarna så vi skyndande oss hem, men hon var inte ett dugg ledsen, utan mest förväntansfull inför att berätta för pappa och farfar att hon minsann tagit årets första dopp!

Vi hade en underbar påskafton uppe i Uddevalla och vi åkte nöjda hem med intentionen att barnen skulle somna i bilen på väg hem - men icke! Elias satt och tittade på Pippi på bärbara DVD'n och Hannah satt och lyssnade på "Lejonkungen-sången" på repeat och det enda hon sjöng högt var "Å den dag är det jaaaag som är kuuuuung!". Jag skojar inte om hon sjöng den 40 gånger, tills vi tröttnade och stängde av med resultatet en tvärsur Hannah som lovade dyrt och heligt att inte sjunga högt mer om hon bara fick lyssna och lära sig kungen-sången....


Jag och barnen ritade en bilbana och tejpade fast den på golvet...

Rita, rita...köra, köra!

Skattkartan!

Syskonen Winge i vårsolen!

Nu ska vi se...höger eller vänster...eller under trappen?

Tjoho, där var dem!

Malliga Hannah!

Gräva, gräva...med pappas 30 år gamla grävmaskin!

"Kolla! Kickling!"

Ett säkert vårtecken!

Köra släpvagnen är kul...:-)

Sötaste Elias leker med vatten!

Sötaste Hannah jagar flugor!

En riktig tänkare...

Bäcken...

Buuuuus!

Påskbuketten!

Nu ska vi spela Kinaschack!


Hannah spelar "Vem där?" med farmor!

Här har vi kommit hem från dagens andra promenad!

1 kommentar:

eric sa...

Hej hej.
Jag hittade till den här bloggen när jag Googlade bilder på svinkoppor.
Hamnade i det här inlägget: http://famwinge.blogspot.com/2009/06/bild-pa-elias-svinkoppor.html
Nu tänkte jag bara fråga om ni fick det bekräftat att det verkligen var svinkoppor?
Vår åtta månader gamla dotter har nämligen ett sår som ser ut precis så, också hon under armhålan.
Dessutom verkar det sprida sig, men flera mindre prickar/blåsor runt om.
Har ni några goda råd?
Vänligen, Eric, Lotta och Ida.
eric.tagesson@aftonbladet.se
www.oomkullrunkelig.blogspot.com