lördag 24 april 2010

En helt vanlig Lördag?!

Igår vid lunchtid var jag färdig hos sjukgymnast och läkare på vårdcentralen, så jag åkte och hämtade mina barn hemma hos mamma och pappa, det var dags att klippa de små liven. För Elias var det första gången hos frisören, han var något skeptisk till en början, men när han såg Hannah få färg i håret och hårblås, ja då var det inte mycket att välja på! Han var riktigt duktig och Jeanette var snabb som fasen! :-) Hannah fick som vanligt mohikanfrisyr, denna gång ännu kortare än innan och hon var riktigt nöjd när hon fick röd färg i mohikanen och röda blixtar på sidorna. Elias nöjde sig med mohikan, tackade nej till röd färg i håret.

När vi var färdiga där kom jag på att barnen inte hunnit få mellanmål på förskolan innan de blev hämtade, så vi åkte till Mc Donalds på Wiselgrensplatsen för att de skulle få äta middag där. Jag blev imponerad över deras stora tålamod när jag stod i kassan och väntade, de satt stilla som två ljus borta vid bordet och väntade, såg efter mig ibland och pratade med varandra. De åt bra och sedan skulle vi gå ut för att åka rutschkanan utanför innan det var dags att hämta Anders på jobbet. Hannah klättrade upp först och åkte ner, sen kom Elias halvvägs upp för trappan innan han började gnälla. Jag tittade upp mot honom och ser att han är full i KRÄK. Men inte sitt eget. FATTAR NI?!! Jag blev så förbannad att jag skakade. När jag gick in med honom på Mc Donalds igen och var lite stressad över kräket över hela honom och bad om papper och en påse att lägga kläderna i eftersom han hade fått någon annans kräk på sig sa tjejen i kassan "ursäkta, ser du inte att jag har en beställning att ta hand om?". Min haka hamnade nere på golvet och jag fick dra av honom kläderna utan att torka eller något och stormade ut från restaurangen med en pojke springandes i strumplästen och tunn skjorta. Vi hämtade upp Anders och sedan åkte vi hem. Usch. Jag ryser fortfarande när jag tänker på det.

Jag lämnade familjen hemma och sedan åkte jag vidare hem till Camilla i Mölnlycke för att träffa mina allra bästa vänner. Alla utom Linda, som hade sex anledningar (barn) att inte kunna komma, sen skulle de även fira de två yngsta pojkarnas födelsedagar också...
Jag, A-L och Camilla käkade tacos tillsammans med Camillas barn och vi satt och tjattrade till runt 22.30 då Sandra och Malin kom. Tiden går så väldans fort när man har roligt och TJOFF var klockan 01:45 och jag åkte hem!!

Idag började dagen med att vi fick åka till Backa Läkarhus jourcentral med Elias som halkade i duschen och slog upp ett stort jack i hakan. Han blödde jättemycket och jag blev otroligt stressad och rädd. Vi lämnade Hannah hemma hos Julia och åkte iväg. Tjejerna (sköterskorna) blev glada att se mig, men tyckte så synd om Elias. Läkaren kom ganska snabbt och gav oss två val - antingen att åka med remiss till Östra för att söva honom och sy, eller tejpa och hoppas på ett så litet ärr som möjligt. Jag tycker det är en risk att söva för ett sådant "litet" ingrepp, så vi valde att tejpa och plåstra om. Elias blev förtvivlad när vi höll fast honom och skrek aj aj aj, men var så tapper så slutet! Han somnade på vägen hem i bilen, utan nappen.

Jag bestämde mig för att åka in till Nordstan och utnyttja diverse rabatter och presentkort och för att köpa present till Hannahs kompis Magnus som har kalas på Lek- och buslandet i morgon. Jag frågade Hannah om jag skulle leta efter någon fin tröja till henne och vet ni vad hon svarade?
- Ja, köp något så coolt att jag får ont i ögonen!! :-)

Samtidigt som jag var i Nordstan hämtade jag ut medicin på Apoteket och köpte kompresser och ny sårtejp, eftersom jag var helt säker på att plåstret på Elias haka skulle lossna rätt omgående. Jag hittade SÅ snygga coola klänningar/tunikor till Hannah och även en tröja med traktorer på till Elias. Till mig hittade jag en rutig tunika/skjorta och tre tunna toppar plus underkläder och leggins. Jag är så himla nöjd!!

Jag hade rätt om plåstret på Elias haka, det fick inte sitta kvar länge. Första gången fick jag dra bort alltihop och börja om. Andra gången lyckades han dra bort allt själv. Då tappade jag tålamodet och sa till Anders att vi skulle bli tvungna att sy ändå, men Anders var envis så vi åkte hem till mina föräldrar för att använda deras lite starkare plåster och för att samtidigt hälsa på dem, såklart. Jag är glad att jag följde Anders vilja denna gången, för det gick jättebra och Elias accepterade plåstret denna gång och var nöjd resten av kvällen. Men jag undrar hur mycket Elias kommer skada sig under sin uppväxt med tanke på att han redan slagit ut en tand och slagit upp ett jack i hakan vid endast 2 års ålder….

När vi skulle åka hem frågade Hannah om hon fick sova över och hon blev väldigt glad när mormor och morfar sa att det var OK. Imorgon åker jag och hämtar henne inför ridningen och samtidigt stannar Elias kvar där en stund så att även Anders har möjlighet att följa med och titta på vår duktiga ridtjej!

Imorgon eftermiddag har som sagt Hannah blivit bjuden på kalas på Lek- och buslandet och detta är något hon ser fram emot riktigt ordentligt. Samtidigt ska jag faktiskt passa på att åka och hälsa på min tvillingsyster - om hon nu inte har haft så kul ikväll och i natt att hon inte orkar med besök....;-)


Långhåriga barn i väntan på frisören...

Hannah var först

Sen var det Elias tur!

Jeanette fick skynda sig...:-)

Mina två fantastiskt coola och underbara barn! :-)

Mallpotta! :-)

Coola blixtar...

Smaskens med pommes!

Ann-Louice, ett sällsynt inslag i vår vardag! :-)

Sandra

Malin

Värdinnan, Camilla

Min fina pappa, Stone Mountainman

"Stackars Jack"...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Puss på hakan från oss! Fina frisyrer! Har du sytt något ännu?

Anonym sa...

Hanna är så söt i sin tuppkam! =)
Kram