måndag 5 september 2011

Vänner

När jag gick i grundskolan hade jag under många år en bästa kompis som hette Elisabeth. Vi hade hästar som gemensamt intresse och vi hade skitkul tillsammans. Jag hade i många år också kvar en present jag fick av henne, en mugg där det stod "Vänner är som blommor, glädjer genom att finnas till". Jag blev uppriktigt hjärtekrossad när den muggen gick sönder i mikron, det var en länk till barndomen och en tid som var förbi för längesedan och muggen höll mycket längre än vår vänskap.

När jag gick i grundskolan gick det en tjej i en parallellklass till mig som hette Erika. Vi var aldrig kompisar, umgicks aldrig i samma "gäng", vi hade inte ens samma intresse. 20 år senare bor vi nästan grannar, jag kom in på hennes blogg av en slump och där återupptog vi kontakten (som vi egentligen aldrig haft). Men Erika känns som en gammal vän och jag hoppas vi kan komma att lära känna varandra bättre. För några veckor sedan slog hon upp dörren till sin gårdsbutik Skimmelgården och i samband med att hon lade ner ett reklamblad i vår brevlåda fick jag även ett paket, med den här oerhört söta tavlan i. Bara så där. Och den pryder uterummet tillsammans med de andra små prydnader uppe på hyllorna. Jag är så glad för den.

Vintern 2001/2002 var en mycket omvälvande period i mitt liv. Jag separerade från min sambo och flyttade hem från Skåne till mina föräldrar. Efter ett tag fick jag en egen lägenhet och ungefär i samma veva fick jag en ny vän. Anna-Karin. Hon kom in som en frisk fläkt i mitt liv och vi fann varandra mycket snabbt, kom varandra mycket nära på kort tid. Som många vänner jag haft under åren är Anna-Karin en som ställer upp, som stöttar, skrattar och gråter med mig. När jag och Anders gifte oss 2006 var hon en självklar gäst. Hon höll ett så fint tal som innehöll orden "Det finaste man har sätter man på bordet. Vid ert bord får alla plats...." och så överraskade hon med en så vacker gåva - hennes syster Elin kom in och sjöng "Kärleken förde oss samman" accompanjerad av Coffe. Detta var den finaste och mest värdefulla present jag (vi) fick den dagen och jag får fortfarande gåshud när jag lyssnar på sången.

Anna-Karin har under åren haft en otroligt bra känsla för presenter och ibland kommit med spontana presenter, som t ex en kokbok av Leila. Bara för att hon ville liksom. Barnen har alltid fått otroligt fina och uppskattade presenter av Anna-Karin.

Igår kom hon och hälsade på. Hon trotsade min förkylning och kom och piggade upp mig en stund. Med sig hade hon en present. Säkert till Anders också, men jag fick öppna och i paketet låg en jättefin tavla, med texten "God vän är alltid Välkommen". Och Gumsi, du är alltid välkommen till oss!!

Inga kommentarer: